University extension and service-learning. Analysis of two experiences in South Africa and Costa Rica from the perspective of capabilities for human development

Authors

  • Carmen Monge-Hernández Universidad Nacional de Costa Rica Author
  • Pepa Zlateva-Peneva Investigadora independiente Author
  • Alejandra Boni-Aristizábal Universitat Politècnica de València Author

Keywords:

higher education, capabilities approach, university extension, service-learning

Abstract

This article aims to analyze, through the capabilities approach, the coherence between the South African learning-service practices (ApS) and the Costa Rican university extension activities in regards to the core values of human development. This qualitative study carried out in two universities (University of the Free State, South Africa and Universidad Nacional, Costa Rica) proves there is an expansion of participants' capacities as shown by the improvement in well-being, participation and empowerment, equality and diversity, and sustainability. Additionally, the results move to reflect upon the common challenges both public universities face, in order to strengthen this type of pedagogical practices and ensure the availability of opportunities for participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carmen Monge-Hernández, Universidad Nacional de Costa Rica

    Docente y extensionista. Universidad Nacional de Costa Rica (UNA). Ingenio (CSIC – UPV), Universitat Politècnica de València, estudiante programa doctoral en desarrollo local y cooperación internacional de la U. Politécnica de Valencia. Costa Rica. CE: carmen.monge.hernandez@una.cr

  • Pepa Zlateva-Peneva, Investigadora independiente

    Master en Cooperación al Desarrollo por la Universidad Politécnica de Valencia. Especializada en Gestión de Proyectos y Procesos de Desarrollo. Investigadora independiente. España. CE: pepa.zlateva.peneva@gmail.com

  • Alejandra Boni-Aristizábal, Universitat Politècnica de València

    Catedrática del Departamento de Proyectos de Ingeniería de la U. Politécnica de Valencia. Vice directora e investigadora Ingenio (CSIC – UPV), Universitat Politècnica de València. España. CE: aboni@dpi.upv.es

References

Boni, A., y Gasper, D. (2011). La Universidad como debiera ser. Propuestas desde el desarrollo humano para repensar la calidad de la Universidad. Sistema Revista de Ciencias Sociales (220), 99-115. Recuperado de https://riunet.upv.es/handle/10251/63100?show=full

Boni, A., Lozano, F., y Walker, M. (2010). La educación superior desde el enfoque de capacidades: una propuesta para el debate. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 13 (3), 123-131. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1285862708.pdf

Boni, A. y Walker, M., (eds.). (2013). Human Development and Capabilities: Re-imagining the University of the Twenty - first Century. Routledge.

Corbetta, Piergiorgio (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Edición revisada. Madrid: Editorial McGraw-Hill.

Erasmus, M., y Albertyn, R. (Eds.). (2014). Knowledge as Enablement: Engagement Between Higher Education and the Third Sector in South Africa. African SUN MeDia.

Lozano A. F. (2012). ¿Cómo formar profesionales responsables en la Universidad? La Educación para el Desarrollo en la Universidad, 73. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwioxY3v-vzcAhUpJ8AKHWl7CXwQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Frieoei.org%2Fhistorico%2Fdocumentos%2Frie_73.pdf&usg=AOvVa w01eW8r5mybvd-r6qd7p1y1

Monge H., C., Gamboa C., R. P Mena G. (2018). Resultados de la interacción con la comunidad en la formación universitaria desde el enfoque de las capacidades. Un estudio de caso en la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista +E, 8 (8), Santa Fe, Argentina: Ediciones UNL.

Nussbaum, M. (2001). Women and Human Development: The Capabilities Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Osman, R. y N. Petersen, (Eds.) (2013), Service Learning in South Africa. Press Southern Africa: Oxford University Press.

Penz, P., Drydyk, J., y Bose, P. S. (2011). Displacement by development: ethics, rights and responsibilities. Cambridge University Press.

Peris, J. (2014). Aproximación a las metodologías cualitativas. Máster en Cooperación al Desarrollo. Universidad Politécnica de Valencia. España.

Preece, J; Gabo, P, Mmba, O y M. Osborne. (2015). Community Engagement in African Universities: Perspectives, Prospects and Challenges. NIACE, Promoting adult learning.

Robeyns, (2005). “The capability Approach: a Theoretical Survey”. Journal of Human Development 6, pp. 93-117.

Robeyns, I. (2017). Wellbeing, Freedom and Social Justice: The Capability Approach Re-examined. Open Book Publishers. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiHvKyl_PzcAhXFAsAKHVIyBUMQFjABegQICBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.oapen.org%2Fdownload%3Ftype%3Ddocument%26docid%3D641879&usg=AOvVaw1lpEKGKOEcdvG4y7DL6j3c

Robeyns, I. (september, 2003). “The Capability Approach: an Interdisciplinary Introduction, Teaching Material for the Raining Course Preceding”. 3rd International Conference on the Capability Approach, Pavia.

Sen, A. (2000). Libertad y desarrollo. Bogotá: Editorial Planeta

Tünnermann, C. (2000). “El nuevo concepto de la extensión universitaria”. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, Morelia, Michoacán: México.

UFS (2006). Policy 06.1 Community Service Policy. South Africa: University of the Free State. Recuperado de https://www.ufs.ac.za/docs/default-source/all-documents/community-service-policy-107-eng.pdf?sfvrsn=e23e421_0

UFS (2012). Service Learning Annual Report for 2012. South Africa: University of the Free State. Recuperado de https://www.ufs.ac.za/supportservices/departments/service-learning-at-our-university-home/service-learning-information/annual-reports

UFS (2012b). Strategic plan 2012 – 2016. South Africa: University of the Free State. https://www.ufs.ac.za/docs/default-source/all-documents/strategic-plan-931.pdf?sfvrsn=4

UFS (2013). Service Learning Office Annual Report for 2013. South Africa: University of the Free State. Recuperado de https://www.ufs.ac.za/supportservices/departments/service-learning-at-our-university-home/service-learning-information/annual-reports

UFS (2014). Community Engagement Annual report 2014. South Africa: University of the Free State. Recuperado de https://www.ufs.ac.za/supportservices/departments/service-learning-at-our-university-home/service-learning-information/annual-reports

UFS (2015). Strategic plan 2015-2020. South Africa: University of the Free State. recuperado de https://www.ufs.ac.za/docs/default-source/all-documents/ufs-strategic-plan-2015---2020.pdf?sfvrsn=0

UNA (2009). Lineamientos para la Gestión de Programas, Proyectos y Actividades Académicas en la Universidad Nacional, Consejo Universitario. Heredia. Gaceta Nº17. En http://www.documentos.una.ac.cr/bitstream/handle/unadocs/1793/Lineamientos%20para%20la%20gestion%20de%20programas%20proyectos%20y%20actividades%20academicas.389.pdf?sequence=1&isAllowed=y

UNA (2014). Estatuto Orgánico, EUNA, Heredia, Costa Rica.

UNA (2015). Extensión universitaria: Construcción conjunta para el bien común. Heredia, Costa Rica: Vicerrectoría de Extensión, UNA.

Valles, M. S. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social. Sintesis Editorial.

Walker, M. (2003). Framing Social Justice in Education: What does the ‘capabilities’ approach offer? British Journal of Educational Studies, 51 (2), 168-187.

Walker, M. (2012). “A Capital or Capabilities Education Narrative in a World of Staggering Inequalities?” International Journal of Educational Development, 32(3), 384-393.

Walker, M., y McLean, M. (2013). Professional Education, Capabilities and the Public Good: The role of universities in promoting human development. Routledge.

Wilson-Strydom, M., y Walker, M. (2015). A Capabilities-Friendly Conceptualization of Flourishing in and through Education. Journal of Moral Education, 44 (3), 310-324.

Zlateva, P. (2017). La contribución de la extensión universitaria al desarrollo humano y a la expansión de las capacidades. Análisis de proyectos de la Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Universidad en Diálogo, 7 (2), julio-diciembre, 37-71.Recuperadodehttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/dialogo/article/view/10123

Downloads

Published

2024-10-08

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

University extension and service-learning. Analysis of two experiences in South Africa and Costa Rica from the perspective of capabilities for human development. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 41(1), 111-137. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/10