Who are the students who do international mobility?

Who are the students who do international mobility?

Authors

  • Argelia Ramírez-Ramírez Universidad Nacional Autónoma de México Author
  • Juan Carlos Ortega-Guerrero Universidad Veracruzana Author

Keywords:

higher education, postgraduate, postgraduate student, student mobility, sociology on students

Abstract

This article presents the first results of a research on international mobility within Universidad Veracruzana. The general characteristics and social origin of the master’s degree students at this institution were determined through a quantitative study and contrasted with the characteristics of those who took part in the international mobility scheme. According to the obtained results, middle-class students are those who take part in this scheme the most. This research emerged from the PhD thesis of the first author who studies at Universidad Nacional Autónoma de México.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Argelia Ramírez-Ramírez, Universidad Nacional Autónoma de México

    Candidata a Doctora en Pedagogía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM. México. CE: ramirez.argelia@gmail.com 

  • Juan Carlos Ortega-Guerrero, Universidad Veracruzana

    Investigador en el Programa de Investigación e Innovación en Educación Superior de la Universidad Veracruzana. México. CE: juaortega@uv.mx

References

Arredondo, V., G. Pérez y P. Morán (2006), “Políticas del posgrado en México”, en Reencuentro, núm. 45, mayo, pp. 1-23.

Barrón, C. y G. A. Valenzuela (eds.) (2013), El posgrado. Programas y prácticas, México, UNAM.

Becher, T. (2001), Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas, España, Gedisa.

Bourdieu, P. (1987), “Los tres estados del capital cultural”, en Sociológica, núm. 5, vol. 2, pp. 11-17.

Bourdieu, P. (2001), “El capital social. Apuntes provisionales”, en Zona Abierta, núm. 94-95, pp. 83-87.

Bourdieu, P. y J. C. Passeron (2003), Los herederos. Los estudiantes y la cultura, México, S. XXI.

Bourdieu, P. y J. C. Passeron (2009), La reproducción, México, Fontamara.

Casillas, M. A., R. Chain y J. Nancy (2007), “Origen social de los estudiantes y trayectorias estudiantiles en la Universidad Veracruzana”, en Revista de la Educación Superior, núm. 142, vol. 36, pp. 7-29.

Charle, C., J. Schriewer y P. C. Wagner (eds.) (2006), Redes intelectuales trasnacionales. Formas de conocimiento académico y búsqueda de identidades culturales, México, Pomares.

Fresán, M. (2013), Acreditación del posgrado. Institucionalización e impacto en Argentina y México, México, ANUIES/UAM.

García Castro, G. y J.Bartolucci (2007), “Aspiraciones educativas y logro académico. Un estudio de caso sobre características y condiciones sociales de los estudiantes de la UAM”, en Revista Mexicana de Investigación Educativa, núm. 35, vol. 12, pp. 1267-1288.

Juárez, N. (2014), La movilidad estudiantil en contexto, México, COLAM/OUI-IOHE.

Jones, E. y S. Brown (2014), La internacionalización de la educación superior. Perspectivas institucionales, organizativas y éticas, Madrid, Narcea.

Lazarsfeld, P. (1973), “De los conceptos a los índices empíricos”, en R. Boudon y P. Lazarsfeld (eds.), Metodología de las ciencias sociales, vol. 1. Conceptos e Indices, Barcelona, Editorial Lala.

López R., M. (2015), Ingenieros mexicanos en búsqueda de destinos de formación. Tesis de Doctorado, México, El Colegio de México.

Maldonado, A. (2014), PATLANI. Encuesta nacional de movilidad estudiantil internacional de México 2011-2012, México, ANUIES.

Maldonado, A., C. Cortés y B. Ibarra (2016), PATLANI. Encuesta mexicana de movilidad internacional estudiantil 2012/13 y 2013/14, México, ANUIES.

Murrieta, B. (2007), La movilidad estudiantil internacional en la Universidad Veracruzana. Xalapa, Universidad Veracruzana.

Ojeda R., M. M., J. E. Díaz C., C. Apodaca V. e I. Trujillo L. (2011), Metodología de diseño estadístico, Veracruz, Universidad Veracruzana.

Ojeda, M. M. (2013), Plan de desarrollo del Posgrado de la Universidad Veracruzana. Horizonte 2025, Xalapa, Universidad Veracruzana.

Ojeda, M. M. y C. Castro (2013), “Diagnóstico del posgrado en el estado de Veracruz”, en M. Serna, J. M. Cabrera, R. M. Pérez y M. C. Salinas (eds.), Diagnóstico del Posgrado en México. Ocho estudios de caso, México, COMEPO.

Ramírez, F. y J. Meyer (2011), “Los currículos nacionales: modelos mundiales legados históricos nacionales”, en M. Caruso y H. E. Tenorth (comps.), Internacionalización. Políticas educativas y reflexión pedagógica en un medio global, Buenos Aires, Granica.

Universidad Veracruzana (2017), “Dirección General de la Unidad de Estudios de Posgrado”, en http://www.uv.mx/posgrado/ (consultado el 14 de abril de 2017)

Downloads

Published

2024-10-09

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

Who are the students who do international mobility? Who are the students who do international mobility?. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 40(1), 82-110. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/25