Policies for Youth in Argentina: an analysis of the Student Support Program of Argentina, PRO.G.RES.AR

Authors

  • Analía Otero Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Author

Keywords:

public policy, youth, education, work, youth policies

Abstract

This article aims to contribute to the debate on public policies for young people in Latin America. It addresses the Student Support Program of Argentina, PRO.G.RES.AR (2014), which is a conditioned transference program that appeared within a rights approach, emphasizing a comprehensive social protection paradigm. Findings from a qualitative investigation done in 2016, focusing on interviews with managers and academic experts are presented. As corollary, the proposal shows progress regarding the magnitude of interventions aimed at the young age group as well as the fact that there continue to be limitations when it comes to policies for youth in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Analía Otero, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales

    Dra. en Ciencias Sociales de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Sede Académica Argentina (FLACSO). Investigadora Adjunta Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Buenos Aires, Argentina e Investigadora Principal del Programa Juventud, IICSAL, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Argentina. CE: aotero14@gmail.com

References

Aguirre, Julio y Marzonetto, Gabriela (2014). Sin estudio y sin trabajo. El Programa de Respaldo a Estudiantes Argentinos: PROG.R.ES.AR. Serie Análisis de Coyuntura, N° 25, CIEPP (Centro Interdisciplinario para el estudio de políticas públicas). Buenos Aires. Recuperado de http://www.ciepp.org.ar/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new1.tpl&product_id=281&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=21&lang=es

Becher, Yussef (2016). Polìticos de juventud(es): entre la autonomía y la asistencia. Un análisis desde el enfoque de derechos. Revista Administración Pública y Sociedad (2), 38-59. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/15303/16180

Bertranou, Fabio y Casanova, Luis (2015). Trayectoria hacia el trabajo decente de los jóvenes en Argentina: contribuciones de las políticas públicas de educación, formación para el trabajo y protección social. Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo OIT. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ame ricas/---ro-lima/---ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_454395.pdf

Cechini, Simone (2015). Programas de Transferencias Condicionadas: panorama regional y su impacto en la población. Buenos Aires: SITEAL IIPE-Unesco. Recuperado de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/siteal_dialogo_simone_cecchini.pdf

Cecchini, Simone (2014). Educación, Programas de Transferencias Condicionadas y protección social en América Latina y el Caribe, en Feijoó, Marìa del Carmen y Poggi, Margarita (coords.) (2014). Educación y políticas sociales: sinergias para la inclusión. Buenos Aires: SITEAL IIPE-Unesco, 49-74. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002297/229756s.pdf

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2016). Panorama Social de América Latina, 2016. Santiago de Chile: autor. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/41598/S1700567_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2013). Panorama Social de América Latina, 2013. Santiago de Chile: autor. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35904/S2013868_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CEPAL/OIJ (Comisión Económica para América Latina y el Caribe / Organismo Internacional de Juventud para Iberoamérica) (2014). Invertir para transformar: la juventud como protagonista del desarrollo. Santiago de Chile: autor. recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/39314/invertirparatransformar.pdf?sequence=1&isAllowed=y

D´Alessandre, Vanesa y Duer, Carolina (2015). Programas de Transferencias Condicionadas orientados a jóvenes. El caso del PROGRESAR. CUADERNO Nº 22, Buenos Aires, IIPE, Unesco, OEI. Recuperado de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/siteal_cuaderno_22_progresar_20160121.pdf

Danani, Claudia (2016). Las políticas públicas del área de desarrollo social durante los gobiernos de Néstor Kirchner y Cristina Fernández. ANÁLISIS Nº 12. Buenos Aires: Fundación Friedrich Ebert. Recuperado de http://library.fes.de/pdf-files/bueros/argentinien/12771.pdf

Di Giovambattista, Ana Paula; Gallo, Pablo y Panigo, Damian (2014). Empleo, desempleo & políticas de empleo. El impacto distributivo del “PROG.R.ES.AR” en Argentina. Una primera aproximación en base a microsimulaciones. Buenos Aires: CEIL, Conicet. Recuperado de http://www.ceil-conicet.gov.ar/?attachment_id=7133

Jacinto, Claudia (2016). De los derechos a las garantías en las transiciones de los jóvenes al empleo Alcances y límites de las tramas entre educación secundaria, formación para el trabajo y protección social. Jacinto, Claudia (coord.) (2016). Protección social y formación para el trabajo de jóvenes en la Argentina reciente: entramados, alcances y tensiones. Buenos Aires: Libros Ides. 9-30. Recuperado de http://ides.org.ar/wp-content/uploads/2016/11/Libros-del-IDES-2016-PREJET-Jacinto.pdf

Marzonetto, Gabriela y Aguirre, Julio (2014). Sin estudio y sin trabajo. El Programa de Respaldo a Estudiantes Argentinos: PROG.R.ES.AR. Serie Análisis de Coyuntura Nº 25, Buenos Aires: CIEPP. Recuperado de http://www.ciepp.org.ar/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new1.tpl&product_id=281&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=2&lang=es&vmcchk=1&Itemid=2

Mazzola, Rossana (2014). PROGRESAR: Juventudes, bienes públicos y justicia distributiva. Revista Estado y Políticas Públicas, II (2). 91-113. Recuperado de http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/8598/1/RFLACSO-EPP2-05-Mazzola.pdf

Ocampo, José Antonio y Gómez-Arteaga, Natalie (2017). Los sistemas de protección social, la redistribución y el crecimiento en América Latina. Revista CEPAL (122). 7-34. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/42030/1/RVE122_Ocampo.pdf

OIT (Organización Internacional del Trabajo) (2012). Social Security for All: Building Social Protection Floors and Comprehensive Social Security Systems. The Strategy of the International Labour Organization. Ginebra: autor. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_protect/---soc_sec/documents/publication/wcms_secsoc_30892.pdf

Otero, Analia (2017). Agenda joven en Argentina. El caso del "Programa de Respaldo a Estudiantes de Argentina. PROG.RE.S.AR. METAMORFOSIS, Nº 6. Madrid: Centro Reina Sofia sobre Adolescencia y Juventud de la Fundacion de Ayuda contra la Drogadiccion. 62-75. Recuperado de http://revistametamorfosis.es/index.php/metamorfosis/article/view/63

Plesnicar, Lorena (2016). Juventudes y políticas públicas en América Latina: Conversación con Ernesto Rodríguez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2). 1651-1657. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77346456049

Repetto, Fabián y Díaz Langou, Gala (2014). Recomendaciones integrales de política pública para las juventudes en la Argentina. Documento de Políticas Públicas N°137, Buenos Aires: CIPPEC. Recuperado de https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2017/03/1320.pdf

Roberti, Eugenia (2016). Políticas de empleo juvenil en Argentina. Una aproximación a los dispositivos de orientación sociolaboral para jóvenes (PROGRESAR Y PJMMT). Ponencia presentada en el VIII Congreso Latinoamericano de Estudios del Traba-jo (ALAST), 3 al 5 de agosto de 2016, Ciudad de Buenos Aires. Argentina. En Me-moria Académica. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7540/ev.7540.pdf

Ruíz del Ferrier, Cristina y Tirenni, Jorge (2007). Las políticas sociales en la Argentina contemporánea: ¿Planes o planeamiento estratégico? Ponencia presentada en el III Encuentro del Foro Federal de investigadores y docentes. La Universidad y la Economía Social en el desarrollo local, 2 y 3 de agosto de 2007, Centro Cultural San Martín, Ciudad de Buenos Aires, Argentina.

Terigi, Flavia (2014). La inclusión como problema de las políticas educativas, en Feijoó, María del Carmen y Poggi, Margarita (coords.) (2014). Educación y políticas sociales: sinergias para la inclusión. Buenos Aires: IIPE-Unesco 217-234. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002297/229756s.pdf

Downloads

Published

2024-10-08

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Policies for Youth in Argentina: an analysis of the Student Support Program of Argentina, PRO.G.RES.AR. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 41(1), 65-86. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/9