Educación superior, etnia y cultura: reflexiones sobre una universidad intercultural indígena para Michoacán
Keywords:
Indigenous Intercultural University, higher education, notion of what a university is, aims, functions and activities of a university, courses of study, counselling and tutorial systems, tasks and strategies to create the Michoacán Indigenous Intercultural UniversityAbstract
This paper analyses problems and issues generated by the proposal to create the Indigenous Intercultural University of Michoacán, (UIIM) México.
It discusses the role of a university as a learning community and promoter of knowledge. It also considers the intellectual, affective, social, cultural, moral and professional development of all participants . It is recommended that a diversity of learning, research, dissemination and management activities are practiced. The author emphasises the responsibility of the university in being a critical and autonomous institution, developing new values and attitudes, generating creative and flexible processes for curriculum development, and utilising adequate information technology in order to promote effective distance learning.
Justification for the foundation of the UIIM is discussed. The policy of many countries in favouring education as the main path to development is inconsistent in that those same countries deny educational opportunities to the more needy individuals and social groups. At best, in the case of indigenous communities, they are offered ways to be assimilated into the dominant culture. UIIM would systematise and utilise indigenous knowledge now unrecorded and dispersed.
Purposes, functions and activities for UIIM are considered, as well as some characteristics for the courses of study, both undergraduate and graduate, counselling and tutorial systems. Strategies and tasks are suggested to develop the project.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2004 REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir igual 4.0 .de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).