Youth and higher education in Argentina

Developments and Trends

Authors

  • Analía Otero Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Author
  • Agustina Corica Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Author

Keywords:

education, educational system, youth, educational trajectories, Argentina

Abstract

So far, in the last decades, the Argentine Educational System mutations recorded magnitude at all levels comprising formal education. Both the evolution of the school population as institutional policy issues and challenges of greater inclusion, are the subject of ongoing discussion. This text is aimed at analyzing the educational situation of the population of young Argentines aged 15 to 29 years of age in recent years. In order to do so, data of the educational system and its expansion were reviewed in terms of attendance and composition, paying particular attention to information on higher education. One of the main conclusions of the study confirms the increased participation of young people in the education system and possibility of access to higher education levels for the period under analysis. That is, the socioeconomic level persists as a important factor in the educational trajectories of young generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Analía Otero, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

    Investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) e Investigadora del Programa de Investigaciones sobre juventud de la Facultad de Ciencias Latinoamericanas (FLACSO). Argentina. CE: aotero@flacso.org.ar.

  • Agustina Corica, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

    Investigadora Principal del Programa de Investigaciones sobre juventud de la Facultad de Ciencias Latinoamericanas (FLACSO) y Becaria post-doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina. CE: acorica@flacso.org.ar

References

Alieto, A. (2010), “Realidad y propuestas para la Universidad Argentina”, Informe especial, N° 411, Econométrica Argentina, en www.slideshare.net/lnsincensura/realidad-y-propuestas-para-la-universidad-argentina-por-alieto-aldo-guadagni (consultado el 25 de marzo de 2015).

Antoni, E. J., J. A. Pagura y M.B. Quaglino (2007), “El rendimiento universitario. Un estudio de posibles factores causales en una facultad de la Universidad Nacional de Rosario”, en A. Porto (ed.), Mecanismos de admisión y rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Estudio comparativo para estudiantes de Ciencias Económicas, La Plata, Universidad de La Plata, pp. 177-191.

CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2007), Panorama Social de América Latina, Capítulo III.,1 Duración de los ciclos educativos obligatorios de la educación secundaria, Santiago de Chile, autor.

CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2010), Panorama Social de América Latina, Capítulo II, La educación frente a la reproducción, Santiago de Chile, autor.

Chiroleu, A. (2009), “Políticas públicas de inclusión en la educación superior. Los casos de Argentina y Brasil”, en Pro-Posições, núm. 2 (59), vol. 20, mayo-agosto, pp. 141-166.

Chiroleu, A. (2013), “Usos y alcances de la democratización universitaria en Argentina y Brasil”, en M. Unzué y S. Emiliozzi (comp.), Universidad y políticas públicas ¿En busca del tiempo perdido?, Argentina y Brasil en perspectiva comparada, Buenos Aires, Imago Mundi, pp. 49-44.

Ezcurra, A. (2013), Igualdad en educación superior: un desafío mundial. Los polvorines, Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires, IEC- CONADU.

Finnegan, F. (2014), “Terminar el secundario esa es la cuestión”, en La educación en debate, Suplemento Le Monde Diplomatic, núm. 24, Buenos Aires, unipe Universidad Pedagógica.

García de Fanelli, A. y C. Jacinto (2010), “Equidad y educación superior en América Latina: el papel de las carreras terciarias y universitarias”, en Revista Iberoamericana de Educación Superior, junio-septiembre, pp. 58-75.

García de Fanelli, A. (2006), “Acceso, abandono y graduación en la educación superior argentina”, en SITEAL, Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina, en http://www.siteal.iipe-oei.org (consultado el 25 de marzo de 2015).

García de Fanelli, A. (2014), “Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina”, en RAES Revista Argentina de Educación Superior, núm. 8, año 6, pp. 9-38.

Kessler, G. (2014), Controversias sobre la desigualdad: Argentina, 2003-2013, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Krotsch, P. (2001), Educación superior y reformas comparadas, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes.

Mollis, M. (2008), “Las huellas de la Reforma en la crisis universitaria Argentina”, en E. Sader, et al. (comps.) (2008), La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después, Buenos Aires, CLACSO, pp. 86-103.

Peters, S. (2012), “¿Es posible avanzar hacia la igualdad en educación? El dilema de las políticas educativas de la izquierda en América Latina”, en Nueva Sociedad, núm. 239, pp.102-121.

Peters, S. (2014), “Educación, desigualdades y empleo: los límites de la expansión educativa”, en F. Groisman, y H. Burchardt, Desprotegidos y desiguales: ¿Hacia una nueva fisonomía social?, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Prometeo Libros.

Rabossi, M. (2013), “La universidad pública en Argentina: ¿ineficaz e ineficiente a la vez?”, en International Higher Education, núm. 71, pp. 25-26.

Rosemberg, D. (2013), “La universidad en democracia”, en La educación en debate Suplemento Le Monde diplomatic, núm. 17, Buenos Aires, UNIPE Universidad Pedagógica, en: http://unipe.edu.ar/wp-content/uploads/2013/09/Unipe-N17.pdf (consultado el 4 de marzo de 2015).

SPU, Secretaría de Políticas Universitarias (2011). Anuario de Estadísticas Universitarias, en: http://informacionpresupuestaria.siu.edu.ar/DocumentosSPU/Anuario%20de%20Estad%C3%ADsticas%20Universitarias%20-%20Argentina%202011.pdf (consultado el 4 de marzo de 2015).

Tenti F., E. (2007), La escuela y la cuestión social. Ensayos de Sociología de la Educación, Buenos Aires, Siglo XXI.

Downloads

Published

2024-10-13

Issue

Section

Mirador

How to Cite

Youth and higher education in Argentina: Developments and Trends. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 39(1), 11-28. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/42