School dropout for the adult learners into the Training Center for Industrial Work in Mexico

Authors

  • José Jesús Merlos-García Centro de Investigación y Desarrollo de la Formación para el Trabajo Author

Keywords:

adult students, school dropout, education and job, training

Abstract

The aim of this study is to find out the factors that drive adult learners to drop out some Training Center for Industrial Work in Mexico (CECATI). To achieve this, a survey was conducted with deserter students so as to know the factors that prompted them to leave school and with active students for to know what are the factors that would boost them to scholar dropout. To analyze the results the frequency distribution method, median and mode to detect and describe the most important factor drop in both samples were used, it was also made a correlation analysis and multiple linear regression with the variables of study for students that drop out school. It was found that the lack of time to attend the campus is the biggest factor for the school dropouts, and for the active students was the lack of financing for course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Jesús Merlos-García, Centro de Investigación y Desarrollo de la Formación para el Trabajo

    Investigador-docente en el Centro de Investigación y Desarrollo de la Formación para el Trabajo. Dirección General de Centros de Formación para el Trabajo adscrito al Centro de Capacitación para el Trabajo Industrial número 35, Morelia, Michoacán. Presidente de Academia de la Especialidad de Administración. México. CE: josemerlo@cidfort.edu.mx

References

Acuña, V. R. (2013), “Abandono de la educación regular de los estudiantes de educación de adultos en Chile”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 1, año 35, pp. 55-65, en http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2013-1/exploraciones3.pdf (consultado el 20 de septiembre de 2014).

Allen, D. (1999), “Desire to Finish College: An empirical link between motivation and persistence”, en Research in Higher Education, núm. 40, vol. 4, pp. 461-485.

Barefoot, B. O. (2004), “Higher Education’s Revolving Door: Confronting the problem of student drop out in US colleges and universities”, en Open Learning, núm. 19, vol. 1, pp. 9-18.

Bean, J. P. y B.S. Metzner (1985), “A Conceptual Model of Nontraditional Undergraduate Student Attrition”, en Review of Educational Research, núm. 55, vol. 4, pp. 485-540.

Bernardini, J. (2014). “The Indicators of Adulthood in the Postmodern Context”, en Postmodern Openings, núm. 3, vol. 5, pp. 79-93.

Brown, S. M. (2002), “Strategies that Contribute to Nontraditional/Adult Student Development and Persistence”, en PAACE Journal of Lifelong Learning, núm. 11, pp. 67-76.

Campero, C. (1996), “En busca de nuevos caminos para viejos problemas de la educación básica de adultos”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 1, vol. 4, pp. 87-104, en http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-1996-1/articulo4.pdf (consultado el 20 de septiembre de 2014).

Carp, A., R. Peterson y P. Roelfs (1973), “Learning Interests and Experiences of Adult Americans”, en http://eric.ed.gov/?id=ED097421 (consultado el 5 de octubre de 2014).

Carré, P. (2000,), “Motivation in Adult Education: From engagement to performance”, en In Proceedings of the 41st Annual Adult Education Research Conference, junio, pp. 66-70.

Comboni, S. y J. M. Juárez (2005), “Educación de adultos en América Latina: perspectivas en los albores del siglo XXI”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 1, año 27, pp. 21-69, en http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2005-1/mirador2.pdf (consultado el 09 de septiembre de 2014).

Comings, J. P. (2007), “Persistence: Helping adult education students reach their goals. In L. E. Associates”, en Review of Adult Learning and Literacy: Connecting research, policy, and practice, núm. 7, pp. 41-69, en http://www.ncsall.net/fileadmin/resources/ann_rev/comings-02.pdf (consultado el 12 de septiembre de 2014).

Comings, J. P., A. Parrella, y L. Soricone (1999), “Persistence Among Adult Basic Education Students in Pre-GED Classes”, en http://eric.ed.gov/?id=ED437579 (consultado el 10 de septiembre de 2014).

DeRemer, M. A. (2002), “The Adult Student Attrition Decision Process (ASADP) Model”, en https://repositories.lib.utexas.edu/bitstream/handle/2152/540/deremerma029.pdf?sequence= 2&isAllowed =y (consultado el 29 de septiembre de 2014).

Di Pierro, M. C. (2005), “Redefinición de la educación de adultos en Brasil”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 2, año 27, pp. 7-26, en http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2005-2/mirador1.pdf (consultado el 15 de septiembre de 2014).

Donaldson, J., D. Flannery y J. Ross Gordon (1993), “A Triangulated Study Comparing Adult College Students’ Perceptions of Effective Teaching with Those of Traditional Students”, en Continuing Higher Education Review, núm. 57, vol. 3, pp. 147-165.

Forrest, S. P. y T. O. Peterson (2006), “It's Called Andragogy”, en Academy of Management Learning & Education, núm. 5, vol. 1, pp. 113-122.

García, A. e Y. Troyano (2010), “Aprendizaje cooperativo en personas mayores universitarias”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 1, año 32, pp. 7-21, en http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/index.php? option=com_content&view=article&id=4&Itemid=106 (consultado el 23 de septiembre de 2014).

Georg, W. (2009), “Individual and Institutional Factors in the Tendency to Drop Out of Higher Education: A multilevel analysis using data from the Konstanz Student Survey”, en Studies in Higher Education, núm. 34, vol. 6, pp. 647-661.

Gomes de Castro, M. A. (2004), “La relación educativa en la educación de los jóvenes y adultos”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 2,3, año 26, en: http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/index.php?option=com_ content&view=featured&Itemid=231 (consultado el 18 de septiembre de 2014).

Greer, T. W. (2013), “Facilitating Successful Re‐entries in the United States: Training and development for women returners”, en New Horizons in Adult Education and Human Resource Development, núm. 25, vol. 3, pp. 41-61.

Holder, B. (2007), “An Investigation of Hope, Academics, Environment, and Motivation as Predictors of Persistence in Higher Education Online Programs”, en The Internet and Higher Education, núm. 10, vol. 4, pp. 245-260.

Hurkamp, R. C. (1969), “Differences in Attitudes of Dropouts and Completers in a New England Suburban Adult Education Program”, en The Journal of Education, núm. 4, vol. 151, pp. 3-30.

Justice, D. O. (1997), “Facilitating Adult Learning in a Liberal Education Context”, en Liberal Education, núm 83, vol. 1, pp. 28-33.

Keller, J. W., N. Mattie, S. J. Vodanovich y C. Piotrowski (1991), “Teaching Effectiveness: Comparisons Between Traditional and Nontraditional College Students”, en Innovative Higher Education, núm. 15, vol. 2, pp. 177-184.

Knowles, M. S. (1972), “Innovations in Teaching Styles and Approaches Based Upon Adult Learning”, en Journal of Education for Social Work, núm. 8, vol. 2, pp. 32-39.

Knowles, M. S., E. F. Holton y R. A. Swanson (2006), Andragogía: el aprendizaje de los adultos (5a ed.), México, Alfaomega.

Lieb, S. (1991), Principles of Adult Learning. Phoenix”, AZ, Vision—South Mountain Community College, en http://www.lindenwood.edu/education/andragogy /andragogy/2011/Lieb_1991.pdf (consultado el 29 de septiembre de 2014).

Ludojoski, R. L. (1986), Andragogía, educación del adulto, Buenos Aires, Guadalupe.

McGivney, V. (2004), “Understanding Persistence in dult Learning. Open Learning”, en The Journal of Open, Distance and e-Learning, núm. 19, vol. 1, pp. 33-46.

Mellard, D. F. et al. (2013), “Dispositional Factors Affecting Motivation During Learning in Adult Basic and Secondary Education Programs”, en Reading and Writing, núm. 26, vol. 4, pp. 515-538.

Mogollón, E. (2012), “Una perspectiva integral del adulto mayor en el contexto de la educación”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 1, año 34, pp. 57-74, en http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-2012-1/contrapunto1 .pdf (consultado el 05 de octubre de 2014).

O'Neill, S. y M. M. Thomson (2013), “Supporting Academic Persistence in Low‐skilled Adult Learners”, en Support for Learning, núm. 28, vol. 4, pp. 162-172.

Ozuah, P. O. (2005), “First, There Was Pedagogy and Then Came Andragogy”, en Einstein J. Biol. Med, núm. 21, pp. 83-87.

Polidano, C. y Zakirova, R. (2011), Outcomes from Combining Work and Tertiary Study. A National Vocational Education and Training Research and Evaluation Program Report, Australia, National Centre for Vocational Education Research.

Proctor, R. F. (1991), “Metaphors of Adult Education: Beyond penance toward family”, en Adult Education Quarterly, núm. 41, vol. 2, pp. 63-74.

Ramírez, L. V. y A. C. Víctor R. (2010), “Educación para adultos en el siglo XXI: análisis del modelo de educación para la vida y el trabajo en México ¿avances o retrocesos?”, en Tiempo de Educar, núm. 21, vol. 11, pp. 59-78.

Raven, M. y R. Jimmerson (1992), “Perceptions of Nontraditional Students Teaching and Learning Held by Faculty and Students”, en Continuing Higher Education Review, núm. 51, vol. 1, pp. 33-42.

Richter-Antion, D. (1986), “Qualitative Differences Between Adult and Younger Students”, en NASPA Journal, núm. 23, vol. 3, pp. 58-62.

Slavin, A. (2008), “Factors Affecting Student Drop out From the University Introductory Physics Course, Including the Anomaly of the Ontario Double Cohort”, en Canadian Journal of Physics, núm. 86, vol. 6, pp. 839–847.

Tough, A. (1979), “The Adult's Learning Projects. A fresh approach to theory and practice in adult learning”, http://eric.ed.gov/?id=ED054428 (consultado el 1 de octubre de 2014).

Tyler-Smith, K. (2006), “Early Attrition Among First Time eLearners: A review of factors that contribute to drop-out, withdrawal and non-completion rates of adult learners undertaking eLearning programmes”, en Journal of Online Learning and Teaching, núm. 2, vol. 2, pp. 73-85.

Wardley, L. J., C. H. Bélanger y V. M. Leonard (2013), “Institutional Commitment of Traditional and Non-traditional-aged Students: A potential brand measurement?”, en Journal of Marketing for Higher Education, núm. 23, vol. 1, pp. 90-112.

White, R. D. Jr. (2000), “On Pedagogy and Andragogy: Balancing the learning needs of pre-service and in-service MPA students”, en Journal of Public Affairs Education, núm. 2, vol. 6, pp. 69-78.

Wigfield, A. y J. Cambria (2010), “Students’ Achievement Values, Goal Orientations, and Interest: Definitions, development, and relations to achievement outcomes”, en Developmental Review, núm. 30, vol. 1, pp. 1-35.

Wlodkowski, R. J. (2004), “Creating Motivating Learning Environments. Adult Learning methods: A guide for effective instruction”, pp. 141-164, en http://raymondwlodkowski.com/Materials/AdultLearningMethods.pdf (consultado el 29 de septiembre de 2014).

Wyatt, L. G. (2011), “Nontraditional Student Engagement: Increasing adult student success and retention”, en The Journal of Continuing Higher Education, núm. 59, vol. 1, pp. 10-20.

Zacharakis, J., M., Steichen, G. Diaz de Sabates y D. Glass (2011), “Understanding the Experiences of Adult Learners: Content analysis of focus group data”, en Adult Basic Education and Literacy Journal, núm. 5, vol. 2, pp. 84-95.

Ziegler, M. F. et al. (2006), “Predicting Women's Persistence in Adult Literacy Classes with Dispositional Variables”, en Reading Psychology, núm. 27, vol. 1, pp. 59-85.

Zmeyov, S. I. (1998), “Andragogy: Origins, developments and trends”, en International Review of Education, núm. 44, vol. 1, pp. 103-108.

Zúñiga, M. (1994), “La relación educación-trabajo desde la sistematización de experiencias significativas en educación popular de adultos en Colombia”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 3, vol. 2, pp. 9-30, http://tumbi.crefal.edu.mx/rieda/images/rieda-1994-3/articulo1.pdf (consultado el 25 de septiembre de 2014).

Downloads

Published

2024-10-13

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

School dropout for the adult learners into the Training Center for Industrial Work in Mexico. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 39(1), 92-110. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/45