Furtive paths. Transits possible schooling

Authors

  • Darío G. Martínez Universidad Nacional de La Plata Author

Keywords:

trajectories, schooling process, communication, youngs, adults

Abstract

Being concerned about the educational paths of youngs, adults, men or women may provide us with guidelines about the specificity of these areas. In addition, we can find which senses are made about these processes that are assigned to the interior of the institutional dynamics. This level of analysis will provide us an approach to the senses assigned to the schooling process by those social sectors that were displaced —for different reasons— from being in regular contact with certain educational institutions. Therefore, the most frequent characteristics of educational trajectories will be analyzed in here, in connection with the biographical traits that were surveyed and the established relationship with the institutions. In this is way, we can find different concerns that people have about passing through a possible schooling process. Similarly, distinguishing features that differentiate their current learning environment from the ones they experienced some time ago will be also analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Darío G. Martínez, Universidad Nacional de La Plata

    Estudiante en Laboratorio de Comunicación, Medios, Educación y Discurso (Comedi), Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Argentina. CE: dariogmartinez@gmail.com

References

Buenfil, R. N. (1992), Análisis de discurso y educación, México, DIE-Cinvestav (Documentos DIE; 26).

Duschatzky, S. (1999), La escuela como frontera, Buenos Aires, Paidós.

Efron, G. (2009), La reconfiguración identitaria de los jóvenes en la posmodernidad y su representación de la educación, en M. Cháves (ed.), Estudio sobre juventudes en Argentina 1, La Plata, Edulp-RIJA, pp. 135-153.

Freire, P. (1999), Pedagogía del oprimido, México, Siglo XXI.

Glaser, B. y A. Strauss (1967), The Discovery of Grounded Theory. Strategies for qualitative research. Chicago, Aldine.

Guber, R. (2001), La etnografía. Método, campo y reflexividad, Buenos Aires, Norma.

Kaplan, C. (2009), Violencia escolar bajo sospecha, Buenos Aires, Miño y Dávila.

Kessler, G. (2002), La experiencia educativa fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires, Buenos Aires, IIPE-Unesco.

Martínez, D. (2012), La educación primaria de jóvenes y adultos en La Plata. Un análisis de las subjetividades y las prácticas desde Comunicación/ educación (Tesis de Maestría), La Plata, FPyCS-UNLP.

Martínez, D. (2013a), “Configuraciones subjetivas de la educación de jóvenes y adultos”, en Revista Autónoma de Comunicación de la UNAM, núm. 3, en http://investigacion.politicas.unam.mx/racomunicacion/?p=492 (consultado el 13 de diciembre de 2014).

Martínez, D. (2013b), “Rasgos de la subjetividad juvenil en la educación de adultos”, en Revista Tram[p]as de la Comunicación y la Cultura, núm. 75, pp. 45-55.

Puiggrós, A. (2006), Historia de la educación argentina. Sujetos, disciplina y currículo en los orígenes del sistema educativo argentino (1885-1916) ). Vol. I, Buenos Aires, Galerna.

Reguillo C., R. (2005), Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto, Bogotá, Norma.

Sirvent, M. T. (2008), Educación de adultos: investigación, participación, desafíos y contradicciones. Buenos Aires, Miño y Dávila.

Southwell, M. (2009), “¿Particular? ¿Universal?: Escuela media, horizontes y comunidades”, en Revista Propuesta Educativa, núm. 30, pp. 23-35.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002), Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada, Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.

Tenti F., E. (2000), Culturas juveniles y cultura escolar, Buenos Aires, IIPE-Unesco.

Terigi, F. (2007), “Los desafíos que plantean las trayectorias escolares”, ponencia en III Foro Latinoamericano de educación, jóvenes y docentes: la escuela secundaria en el mundo de hoy, 28-30 de mayo del 2007, Buenos Aires, Fundación Santillana, en http://www.ieo.edu.ar/promedu/trayescolar/des (consultado el 13 de diciembre de 2015)

Downloads

Published

2024-10-14

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

Furtive paths. Transits possible schooling. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 38(2), 35-51. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/53