Digital literacy for parents and tutors of vulnerable students

Authors

  • Juan Eusebio Silva-Quiroz Universidad de Santiago de Chile Author
  • Miguel Alfonso Gimeno-Vielma Universidad de Santiago de Chile Author

Keywords:

digitally literate, adult education, ICT, digital divide

Abstract

Between 2009 and 2011, a total 2,153 families from the VI Region of Chile were benefited by the government’s initiative “I choose my PC”, which helped to overcome the first digital divide (access to ICT). To overcome the second digital divide (use of ICT), the government created a program that aims to design and implement plans and training programs that allowed parents and tutors to become digitally literate, and also be able to exploit the potential of ICT, both for professional development and to accompany their children in their educational work. The workshop was conducted in all districts of the region, training more than 800 parents and tutors. The results show that participants acquired skills in the use of ICT, enabling them to feel more integrated to the information society, reducing the digital divide and involving them in the education of their children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juan Eusebio Silva-Quiroz, Universidad de Santiago de Chile

    Director en Centro de Investigación e Innovación en Educación y TIC, de la Universidad de Santiago de Chile. CE: juan.silva@usach.cl

  • Miguel Alfonso Gimeno-Vielma, Universidad de Santiago de Chile

    Profesional del Área Educación y TIC en el Centro de Investigación e Innovación en Educación y TIC, Universidad de Santiago de Chile. CE: miguel.gimeno@usach.cl

References

Fourez, G. (1997), Alfabetización científica y tecnológica. Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias, Buenos Aires, Colihue.

Infante, M. I., y M. E. Letelier (2013), Alfabetización y Educación. Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina y el Caribe, en http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002191/219157s.pdf. (consultado el 10 de julio de 2014).

Itzcovich, G. (2013), Viejas y nuevas formas de alfabetismo, Madrid, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (Cuaderno SITEAL; 15).

Jabonero, M., y J. Rivero (2008), Alfabetización y educación básica de jóvenes y adultos. Metas Educativas 2021, Madrid, OEI, Fundación Santillana.

Martínez, R. y A. Fernández (2010), Impacto social y económico del analfabetismo: modelo de análisis y estudio piloto. Documento de Proyecto, Chile, CEPAL, UNESCO.

Martínez, A., D. Díaz y A. Serrana (2009), Primer informe nacional de monitoreo y evaluación de impacto social del Plan Ceibal, Uruguay, Plan Ceibal.

McGriff, S. (2000), “Instructional System Design (ISD): Using the ADDIE Model, en http://www.ehopac.org/TransformationReports/ISD-ADDIEmodel.pdf. (consultado el 10 de julio de 2014).

Molenda, M. (2003), “In Search of the Elusive ADDIE Model, en http://www.indiana.edu/~molpage/In%20Search%20of%20Elusive%20ADDIE.pdf. (consultado el 10 de julio de 2014).

Kemp, J., G. Morrison y S. Ross (1998), Design effective instruction, Estados Unidos, John Wiley & Sons.

OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) (2001), Learning to Change: ICT in schools, París, autor.

ONU (2013), “Objetivos de Desarrollo del Milenio. Informe de 2013”, en http://www.un.org/es/millenniumgoals/pdf/mdg-report-2013-spanish.pdf. (consultado el 10 de julio de 2014).

UNESCO (1958), Resoluciones. Conferencia General, París, autor.

Downloads

Published

2024-10-15

Issue

Section

Mirador

How to Cite

Digital literacy for parents and tutors of vulnerable students. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 37(1), 9-18. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/74