Educational needs and problems in the indigenous communities.

First approach

Authors

  • Virginia Paula Porras-Ruiz Universidad Pedagógica Nacional Author

Keywords:

knowledge, community pedagogy, subject, systemization of experiences, construction of knowledge

Abstract

This paper discusses some arguments about the educational problems in the indigenous communities in Mexico and Latin America. In particular, we recapture some collectivity ideas about bringing about new educational systems in those communities. Through a bibliographical revision, we prove how the governmental educational system has failed to assume and accept the cultural diversity among different communities. Some of them observe how Ministry of Education has not helped to solve problems. A fact that reinforces our questioning about the State’s education system offered to indigenous populations. Then, our key question is which could be a relevant and proper education system for those communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Virginia Paula Porras-Ruiz, Universidad Pedagógica Nacional

    Profesora titular de la Universidad Pedagógica Nacional 161 Morelia, sede Pátzcuaro. México. CE: paulpmx@yahoo.com.mx

References

Aquino, A. (2007), “La comunalidad como epistemología del sur. Aportes y retos”, en Cuadernos del Sur, en https://www.academia.edu/4423945/La_comunalidad_como_Epistemologia_del_Sur._Aportes_y_retos (consultado el 30 de agosto de 2014).

Aubry, A. (2003), “Presentación de los Acuerdos de San Andrés”, en Los Acuerdos de San Andrés, Edición bilingüe, español tsotsil, San Cristóbal de las Casas, Chiapas, México, Gobierno del Estado de Chiapas, pp. 3-4.

Bauman, Z. (2001), En busca de la política, Buenos Aires, Argentina, Fondo de Cultura Económica.

ceeal (2010), Experiencias relevantes de educación rural. Aportes pedagógicos y metodológicos de organizaciones de la sociedad civil nicaragüense, Managua, autor.

CREFAL (2012), Encuentro sobre educación, identidades y desarrollo en América Latina, 6-7 de noviembre, 2012, Pátzcuaro, México, crefal.

D´Alessandre, V. (2012), La situación educativa de la población indígena y afrodescendiente en América Latina, SITEALunesco.

Centro de formación para promotores en educación Semillita del Sol (2004), “La experiencia en Chiapas”, en C. Korol, Pedagogía de la Resistencia. Cuadernos de educación popular. Buenos Aires: Ediciones Madres de Plaza de Mayo-América Libre.

Lechner, N. (2002), Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política, Santiago de Chile, LOM.

Loncón, E. (2006), Memoria. Foro de consulta sobre los conocimientos y valores de los pueblos originarios de Michoacán, México, SEP Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.

López, L., & Hanemann, U. (2009), Alfabetización y multiculturalidad, Guatemala, uil-unesco-pace gtz.

López, L. (2009), “La educación de jóvenes y adultos indígenas en América Latina: lecciones aprendidas desde la alfabetización”, en L. López y U. Hanemann, Alfabetización y multiculturalidad. Miradas desde América Latina, Guatemala, uilunesco-pace-gtz, pp. 415-444.

México, Concejo Mayor de Cherán (2012), Plan Municipal de Desarrollo de Cherán 2012-2015. Cherán, Michoacán, autor.

México, Secretaría de Educación Pública (2014), Programa Especial de Educación Intercultural 2014-2018, México, sep, Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingue.

México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2007), La educación para poblaciones en contextos vulnerables. Informe anual, México, autor.

Olivé, L. (2009), “Por una auténtica interculturalidad basada en el reconocimiento de la pluralidad epistemológica”, en Pluralismo epistemológico, La Paz, clacso-Muela del diablo-Comunas-cides-umsa, pp. 19-30.

Pieck, E. (2003), “La oferta de formación para el trabajo”, en http://www.uia.mx/web/files/inide3.pdf (Consultado el 30 de agosto de 2014).

Porras, V. (2013), “Pretexto para configurar un proyecto sobre pedagogía de la comunidad”, en Decisio. Saberes para la Acción en Educación de Adultos, núm. 35, pp. 64-70.

Quintero, Á. (2011), Wopukarü jatumi wataawai. El camino hacia nuestro propio saber. Reflexiones para la construcción autónoma de la educación indígena, Maracaibo, Venezuela, Escuela de Letras, Facultad de Humanidades y Educación.

Schmelkes, S. (2009), “Multiculturalismo, educación intercultural y universidades”, en M. Silva, Nuestras universidades y la educación intercultural, Santiago de Chile, LOM, pp. 23-46.

Schmelkes, S. (2013), “Educación y pueblos indígenas. Problemas de medición”, en Revista Internacional de Estadística y Geografía , pp. 5-13.

Torres, A. (2011), “Una experiencia para recordar”, en C. E. Educación, Narrativas educativas en Michoacán, Morelia, SEP, p. 196.

Weiss, E. (2005), “Hermenéutica Crítica, una reflexión metodológica, sociológica y epistemológica”, en Paideia, Revista de la upn , núm. 1, año 1, pp. 7-15.

Downloads

Published

2024-10-16

Issue

Section

Contrapunto

How to Cite

Educational needs and problems in the indigenous communities.: First approach. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 36(2), 89-112. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/83