Young and adult educational situation in Latin America

Its unit and diversity

Authors

  • José Antonio Ramos-Calderón Universidad Nacional Autónoma de México Author

Keywords:

educational status, educational indicators, 15 years and over population, unity / diversity, Latin America and the Caribbean

Abstract

The purpose of this paper is to show the educational status of Latin American and Caribbean 15 year old and over population. In order to do so, an integration of three basic educational system indicators: literacy, schooling and school average grade was compiled. Agencies and researchers whose statistical works are robust and reliable were consulted, so that the data presented have these characteristics. The information, in here exposed, helps us to distinguish commonalities that give unity to the different aspects of the educational status, as well as its diversity; through a methodology based on unit differentiation which potential resides on the observation of different angles matter, may have the same referents, in this case the unity/diversity of the educational situation of the young adult population of Latin American and Caribbean nations. With this, the possibility of having a platform to contribute to the understanding of the situation is opened; as well as the analysis, reflection and the possible expansion of educational opportunities for this sector of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Antonio Ramos-Calderón, Universidad Nacional Autónoma de México

    Investigador docente de la Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM, Facultad de Filosofía y Letras - Colegio de Pedagogía. México. CE: ramos661123@hotmail.com; ram661123@yahoo.com.mx

References

Barro, R. y J.W. Lee (2011), Educational Attainment for Total Population, 1950-2010, en http://www.barrolee.com/ (consultado el 16 de octubre de 2012).

Barro, R. y J. W. Lee (2012), A New Data Set of Educational Attainment in the World, 1950-2010, en Barro-Lee, Educational Attainment Dataset, http://www.barrolee.com/papers/Barro_Lee_Human_Capital_Update_2012Oct.pdf (consultado el 17 de octubre de 2012).

Caruso, A., M. C. Di Piero, M. Ruiz y M. Camilo (2008), Situación presente de la educación de personas jóvenes y adultas en América Latina y el Caribe. Informe regional, México, CREFAL.

CEPAL-CELADE (2007), “Pueblos indígenas: ¿quiénes son? ¿Cuántos son? ¿Dónde están?”, en CEPAL-CELADE. Panorama Social de América Latina 2006, Santiago de Chile, autor.

CEPAL-CELADE (2011), “Cuadro 1.1.1 Población total”, en CEPAL. Anuario estadístico de América Latina y el Caribe, 2011, en http://websie.eclac.cl/anuario_estadistico/anuario_2011/esp/content_es.asp (consultado el 27 de junio de 2012).

CEPAL-UNESCO (1992), Educación y conocimiento: eje de la transformación productiva con equidad, Santiago de Chile, CEPAL–UNESCO, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.

Corsi, G., E. Esposito y C. Baraldi (1996), GLU: Glosario sobre la teoría social de Niklas Luhmann, México, Anthropos,UIA-ITESO.

Luhmann, N. (1990), Sociedad y sistema: la ambición de la teoría, Barcelona, Paidos, ICE-UAB.

México, Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática, INEGI (2000), Estadísticas educativas de hombres y mujeres 2000, México, autor.

México, Secretaría de Educación Pública, SEP (1995), Glosario. Términos utilizados en la Dirección General de Planeación Programación y Presupuesto, México, autor.

Organización de Estados Iberoamericanos, OEI (s/f). Los Organismos internacionales de cooperación y la educación. Sus principales definiciones. OEI-Programas-Calidad y Equidad, en http://www.oei.es/calidad2/organismos.htm (consultado el 3 de abril de 2013).

Ornelas, C. (1998), El sistema educativo mexicano. La transición de fin de siglo. México, CIDE-Nacional Financiera-FCE.

Pieck, E. (1996), Función social y significado de la educación comunitaria. Una sociología de la educación no formal, México, El Colegio Mexiquense, UNICEF.

Pieck, E. (2000), “Educación de jóvenes y adultos vinculada al trabajo”, en La educación de personas jóvenes y adultas en América Latina y el Caribe. Prioridades de acción en el siglo XXI, Santiago de Chile, UNESCO-CEAAL-CREFAL-INEA, pp. 102-142.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD (2005), Informe sobre el desarrollo humano 2005. La cooperación internacional ante una encrucijada, en http://www.lppuerj.net/olped/documentos/1109.pdf (consultado el 29 de mayo de 2008).

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD (2011), “Anexo estadístico del desarrollo humano. Guía para el lector” y “Cuadro 9. Educación y Salud”, en PNUD, Informe sobre el Desarrollo Humano 2011. Sostenibilidad y equidad: un mejor futuro para todos, New York, autor.

Ramos C., J. A. (2003), Oportunidades educativas de los pobres: el caso de la población jornalera agrícola migrante. Tesis de Maestría, México, Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco.

Ramos C. J. A. (2011), La unidad de la diferencia inclusión/exclusión: un análisis en la Universidad Intercultural del Estado de México en el marco de la atención educativa a la diversidad. Tesis Doctoral, México, UNAM-FFyL-IISUE,

Ramos, J. A.; J. Bautista; H. de Jesús y R. Magaña (2012), Panorama sociodemográfico 2010 de los países miembros del CREFAL, México, CREFAL.

Reimers, F. (1999), “Estudio de las oportunidades educativas de los pobres en América Latina”, en Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, núm. 1, vol. XXIX, pp.17-68.

Reimers, F. (2000), “¿Pueden aprender los hijos de los pobres en las escuelas de América Latina?”, en Revista Mexicana de Investigación Educativa, núm. 9, vol. V, enero-junio, pp. 11-69.

Rivero, J. (1999), “Educación y pobreza: políticas, estrategias y desafíos. Segunda parte”, en Revista Latinoamericana de Innovaciones Educativas, núm. 32, vol. 11, año 99, pp. 15-40.

Rivero, J. (2000a), Educación y exclusión en América Latina. Reformas en tiempos de globalización, 2a ed., Lima, CIPAE y Tarea.

Rivero, J. (2000b), “Retos y perspectivas de la educación de adultos”, en Valenzuela, M. de L. (coord), Nuevos rostros y esperanzas para viejos desafíos. La educación de las personas adultas en México. Memoria del Foro Nacional: Restos y perspectivas de la educación de adultos en México, Tomo I, Colección Archivos no. 11, México, Universidad Pedagógica Nacional.

UNESCO (2013), Paper on Literacy from a Right to Education Perspective, en http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002214/221427e.pdf (consultado el 7 de agosto de 2013).

UNESCO-Institute for Statistics (UIS), National adult literacy rates (15+), youth literacy rates (15-24) and elderly literacy rates (65+), en http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/tableView.aspx (consultado el 5 de junio de 2013).

UNESCO-Institute for Statistics (UIS). “Regional adult (15+) literacy rate (%). Male” and “Regional adult (15+) literacy rate (%). Female”, en UNESCO-UIS. Regional literacy rates for youths (15-24) and adults (15+). http://stats.uis.unesco.org/unesco/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=201 (consultado el 10 de junio de 2013).

UNESCO-Institute for Statistics (UIS), Glosary of terms in education, en http://glossary.uis.unesco.org/glossary/map/terms/176 (consultado el 20 de junio de 2012).

UNESCO-Institute for Statistics (UIS), International Standard Classification of Education (ISCED-1997), en http://www.uis.unesco.org/Education/Pages/international-standard-classificationof-education.aspx (consultado el 20 de junio de 2012).

UNESCO-Institute for Statistics (UIS). (2012), “Educational attainment of the population aged 25 years and older / Last year avaible”, en http://stats.uis.unesco.org/unesco/ReportFolders/ReportFolders.aspx?IF_ActivePath =P,55&IF_Language=eng (consultado el 6 de Julio de 2012).

Downloads

Published

2024-10-17

Issue

Section

Mirador

How to Cite

Young and adult educational situation in Latin America: Its unit and diversity. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 36(1), 11-36. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/85