Discussion forums to overcome the constraints of distance in the professional practice of an undergraduate bachelor’s degree

Authors

  • Nélida Alcira-Garciarena Universidad Nacional de Córdoba Author

Keywords:

librarianship, professional practice, distance and e-learning education, discussion forums, interactivity

Abstract

This work is part of the thesis “The professional practice at a grade distance program: strategies for overcoming the temporo-spatial constraints” of the Master of Mediated Technologies in Educational Processes studied at the National University of Córdoba (Argentina).

The purpose is to reflect on the importance of student’s interaction during the professional practice course, the last course from School Librarian bachelor degree distance and e-learning program in the Faculty of Humanities (National University of Mar del Plata). The study pays particular attention to the difficulties and challenges that arise when there is physical separation between teacher and students at the time the advice and supervision of fieldwork from a digital environment without being able to directly observe their development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nélida Alcira-Garciarena, Universidad Nacional de Córdoba

    Maestranda en procesos educativos mediados por tecnologías, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. CE: alciragarciarena@hotmail.com

References

Alonso, L. y M. A. Martín (2009), “El uso del foro como elemento clave en la tutoría virtual”, Segundo congreso virtual iberoamericano de calidad en educación a distancia. Eduq@2009, 21 de octubre al 1 de noviembre de 2009.

Gallego, M. J. et al. (2009), “Desarrollo de competencias en el prácticum con materiales y actividades online”, en Pixel Bit. Revista de medios y educación, núm. 34, enero, pp. 135-150, en http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n34/10.pdf (consultado el 11 de diciembre de 2013).

Garello, M. V. y M. C. Rinaudo (2013), “Autorregulación del aprendizaje, feedback y transferencia de conocimiento. Investigación de diseño con estudiantes universitarios”, en Revista Electrónica de Investigación Educativa, núm. 15, vol. 2, pp. 131-147, en http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/451/612 (consultado el 10 de marzo de 2014).

Pereida, M. A. y A. Sandoval (2005), Las interacciones en educación a distancia: Análisis en dos cursos de la Licenciatura en Educación, Zapopan, Universidad de Guadalajara, en <http://mail.udgvirtual.udg.mx/biblioteca/handle/20050101/1310?mode=simple> [consultado el 30 de marzo de 2011].

Raposo, M. y M.A. Zabalza (2011), “La formación práctica de estudiantes universitarios: repensando el practicum”, en Revista de Educación, núm. 354, enero-abril, pp. 17-20, en http://www.univnova.org/documentos/493.pdf (consultado el 10 de marzo de 2014).

Sangrà, A. (2002), “Educación a distancia, educación presencial y usos de la tecnología: una tríada para el progreso educativo”, en Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, núm. 15, mayo, en http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec15/albert_sangra.htm (consultado el 22 de marzo de 2008).

Sepúlveda, M. P. (2005), “Las prácticas de enseñanza en el proceso de construcción del conocimiento profesional” [en línea], en Educar 2005, núm. 36, pp. 71-93, http://www.raco.cat/index.php/educar/article/view/39743/0 (consultado el 4 de marzo de 2012).

Tagua, M. A. (2011), “Las prácticas educativas en un entorno virtual de aprendizaje: una aproximación desde los sentidos y significados en cátedras universitarias”, en VEsC, núm. 2, vol. 2, pp. 97-103, http://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/337 (consultado el 10 de marzo de 2014).

Downloads

Published

2024-10-17

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

Discussion forums to overcome the constraints of distance in the professional practice of an undergraduate bachelor’s degree. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 36(1), 39-57. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/86