Adult education during the period 1966-1973: between training, national security and awareness

Authors

  • Natalia Baraldo-Bet Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza Author

Keywords:

adult education, community development, DINEA, consciousness raising, Paulo Freire

Abstract

We address the links between adult education and development, taking into account some initiatives predominant in Argentina during 1966-1973, such as the “Community Development” approach and the creation of the DINEA (National Directorate of Adult Education). Later, we explore the origins and evolution of the consciousness raising model associated to Paulo Freire, analyzing its main characteristics as well as the criticisms and debates his proposal raised in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Natalia Baraldo-Bet, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza

    Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Córdoba. Investigadora en los proyectos de investigación: “Saberes y territorios. La disputa de sentidos desde los movimientos sociales” en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza. CE: nbaraldobet@yahoo.com.ar

References

Baraldo, N. (2004), Conflictos urbanos y organización popular en los tiempos del cielo y del asalto. Mendoza 1969-1976. Tesina de Licenciatura. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNCuyo. Inédita.

Baraldo, N. (2010), “Educación y Movimientos sociales contemporáneos: ¿qué prácticas? ¿qué categorías?”, en: E. Oliva y A. Peirano (ed.) América Latina en el nuevo milenio: procesos, crisis y perspectivas, Chile, Universidad de Chile, pp. 255-275.

DINEA (Dirección Nacional de Educación del Adulto) (1973), Bases para una política educativa para el adulto, Buenos aires, autor.

Freire, P. (1975) [1971], La Desmitificación de la concientización y otros escritos, Bogotá, Editorial América Latina.

Gajardo, M. (1991), La concientización en América Latina: una revisión crítica. México, PREDE-OEA-CREFAL.

Michi, N. (2012), “Educación de adultos, educación popular, escuelas, alternativas. Cinco décadas de encuentros y desencuentros”, en Finnegan, Florencia (comp.), Educación de jóvenes y adultos. Políticas, instituciones y prácticas, Buenos Aires, AIQUE, pp. 131-180. (Colección “Política y Sociedad).

Rodríguez, L. M. (2015) Paulo Freire. Una biografía intelectual. Surgimiento y maduración de la pedagogía del oprimido, 1ª. Ed., Buenos Aires, Colihue. (Alternativa Pedagógica. Historia).

Rodríguez, L. M. (1997), “Pedagogía de la Liberación y educación de adultos”, en A. Puiggrós, Dictadura y utopías en la historia reciente de la educación argentina (1955- 1983), Buenos Aires, Galerna, pp. 289-319.

Scocuglia, A. (2005), “Paulo Freire e a “conscientização” na transição pós-moderna”, en Revista Educação, Sociedade & Culturas, núm. 23, pp. 21-42.

Sirvent, M. T. (1999) “Precisando términos. Pero... es sólo cuestión de términos?”, en Revista de Educación No Formal; núm. 1, vol. 1, pp. 6-7.

Tenti F., E. (1989), Estado y pobreza: estrategias típicas de intervención. Tomo 1, Buenos Aires, CEAAL.

Torrado, S. (1992), Estructura social de la Argentina. 1945-1983, Buenos Aires, Ediciones de La Flor.

Torres, C. A. (2001), “La voz del biógrafo latinoamericano. Una biografía intelectual”, en M. Gadotti y C. A. Torres, Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores.

Downloads

Published

2024-10-09

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Adult education during the period 1966-1973: between training, national security and awareness. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 40(2), 80-97. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/14