Between the public and the private spheres: the meaning of cultural practices among university students

Authors

  • José Fernando Alarcón-González Universidad Veracruzana Author

Keywords:

cultural consumption, family background, cultural capital, social mobility

Abstract

This paper introduces a qualitative analysis of the cultural consumption practices of four students from two undergraduate programs of Universidad Veracruzana; the students may be considered to be in a process of social mobility. The framework for discussion of the key concepts used here is circumscribed by bourdieusian theory applied to the field of education and culture. The objective is to explore the meaning and worth each student gives to their cultural consumption practices, both, those corresponding to their social and family background, and those of their new environment within the university community. The main conclusion is that the students acknowledge that their cultural consumption practices are important for their belonging and permanence in the different social groups with which they interact and, consequently, they often cannot reconcile what they really prefer with what they must consume within their school’s social circle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • José Fernando Alarcón-González, Universidad Veracruzana

    Académico de la Facultad de Idiomas de la Universidad Veracruzana en las áreas de cultura y literatura en lengua inglesa. Doctorante en Investigación Educativa del Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana. México. CE: joefer_72@yahoo.com

References

Alarcón González, J. F. (2017), “¿Distinción u omnivoridad? Consumo cultural de los estudiantes de nuevo ingreso en la Universidad Veracruzana”, en Clivajes. Revista de Ciencias Sociales, núm. 8, año IV, julio-diciembre, 2017, pp. 166-193.

Beck, U. (1998), La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad, Barcelona, Paidós.

Bhattacherjee, Anol (2012), Social Science Research: Principles, methods, and practice. University of South Florida.

Bourdieu P. (1987), “Los tres estados del capital cultural”, en Revista Sociológica, núm. 5, año 2, pp. 11-17.

Bourdieu P. (1990), Sociología y cultura, México, Edit. Grijalbo.

Bourdieu P. (2000), Poder, derecho y clases sociales, Bilbao, Editorial Desclée de Brouwer.

Bourdieu P. (2002 [1979]), La distinción. Criterios y bases sociales del gusto, Buenos Aires, Editorial Taurus.

Bourdieu, P. (2010), El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura, Argentina, Siglo Veintiuno Editores.

Chan, Tak Wing (2010), Social Status and Cultural Consumption, New York, Cambridge University Press.

Chan, T. W. y J. H. Goldthorpe (2007), “Social Stratification and Cultural Consumption: The visual arts in England”, en Poetics, núm. 35, pp. 168-190.

Cohen, L., L. Manion y K. Morrison (2007), Research Methods in Education, New York, Routledge.

Daenekindt, S y H. Roose (2013), “Cultural Chameleons: Social mobility and cultural practices in the private and the public sphere”, en Acta Sociológica, núm. 4, vol. 56, pp. 309-324.

De Garay, A. (2001), Los actores desconocidos. Una aproximación al conocimiento de los estudiantes, México, ANUIES.

De Garay (2004), Integración de los jóvenes en el sistema universitario, México, Ediciones Pomares.

Erickson, B. (1996), “Culture, Class, and Connections”, en American Journal of Sociology, núm. 102, pp. 217-251.

Fuentes, O. (1986), Crecimiento y diferenciación del sistema universitario: El caso de México, México, Universidad Autónoma de Puebla.

Giddens, A. (1991), “Modernity and Self-Identity: Self and society in the late modern age”, California, Stanford University Press.

Guzmán, C. (coord.) (2013) Los estudiantes y la universidad: integración, experiencia e identidades, México, ANUIES.

Hsieh, H. F. y S. E. Shannon (2005), “Three Approaches to Qualitative Content Analysis”, en Qualitative Health Research, núm 9, vol. 15, pp. 1277-1288.

Katz-gerro, T. y O. Sullivan (2010), “Voracious Cultural Consumption: The intertwining of gender and social status”, en Time & Society, núm. 2, vol. 19, pp. 190-219.

Kent, Rollin (1993), Políticas comparadas de educación superior en América Latina, Chile, FLACSO.

Kraaykamp, G., W. Van Gils y W. Ulter (2008), “Cultural Participation and Time Restrictions: Explaining the Frequency of Individual and Joint Cultural Visits”, en Poetics, núm 4, vol. 36, pp. 316-332.

Kraaykamp, G. y K. Van Eijck (2010), “The Intergenerational Reproduction of Cultural Capital: A threefold perspective”, en Social Forcers, núm 89, pp. 209-232.

Lahire, B. (2004), El hombre plural. Los resortes de la acción, Barcelona, Editorial Bellaterra.

Molina, A. et al. (2012), Usos del tiempo y consumo cultural de los estudiantes universitarios, México, ANUIES.

Noya, J. (ed.) (2003), Cultura, desigualdad y reflexividad. La sociología de Pierre Bourdieu, Madrid, Editorial Catarata.

Pereira, Z. (2011), “Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta”, en Revista Electrónica Educare, núm. 1, vol. XV, pp. 15-29.

Peterson, R. A. y R. M. Kern (1996), “Changing Highbrow Taste: From snob to omnivore”, en American Sociological Review, núm. 5, vol. 61, pp. 900-907.

Piore, M. J. (2006), “Qualitative Research: Does it fit in economics?”, en E. Perecman y S. Curran, A Handbook for Social Science Field Research, Thousand Oaks, California, Sage Publications.

Ritchie, J. y J. Lewis (2003), Qualitative Research Practice: A guide for social science students and researchers, London, Sage.

Suárez, J. (2012), La integración de estudiantes universitarios en el primer año de estudios en la Universidad Veracruzana. Tesis doctoral, México, UAM-A.

Suárez, J. y J. Alarcón (2015), “Capital cultural y prácticas de consumo cultural en el primer año de estudios universitarios”, en Revista Interamericana de Educación de Adultos, núm. 1, año 37, pp. 43-62.

Todd D., Jick (1979), “Mixing Qualitative and Quantitative Methods: Triangulation in Action”, en Administrative Science Quarterly, núm. 4, vol. 24, pp. 602-611.

Downloads

Published

2024-10-09

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

Between the public and the private spheres: the meaning of cultural practices among university students. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 40(2), 99-118. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/15

Most read articles by the same author(s)