Experiencia metodológica de un programa piloto de evaluación. Comparación entre la evaluación tradicional y la evaluación participativa
Keywords:
participatory evaluation, traditional evaluation, educational experiences, evaluation processes, construction of learning, increase in the responsabilities, actores’ empowermentAbstract
A discussion and reflection about participatory and traditional evaluation are set out in the present article. Both participatory and traditional evaluation defer each other so much in their methodological characteristics, as well as in the advantages they provide to the actors who participate in educational experiences, as it is shown in four workcourses.
The steps followed to carry out the processes of evaluation with both methodologies are described and compared within their results in a very genera way.
The results of both methodologies are shown in a comparative chart that allows us lo see the contribution of evidences on processes such as the construction of learning, the increase in the responsibilities and the empowerment of the actors. In the end of this document, an invitation to reflect upon the use of participatory methodologies in institutions and organizations dedicated to Young and Adult Education.
Downloads
References
Fernández, l. y J. León, "Evaluación de programas", en: M. Díaz (coord.), Psicología social: métodos y técnicas de investigación, Madrid, Eudema, 1992, pp. 89-113.
Grene, J., "Understanding Social Programs Trough Evaluation", en: Denzin, N. y Y. Lincoln, Handbook of Qualitative Research, Londres, Sage Publications Inc., 2000.
Guba, E. y I. Lincoln, Fourth Generation Evaluation, CA., Thousand Oaks, Sage Publications, 1989.
Hildebran, "Hacia la aceptación de la evaluación participativa", en: Revista Educación de Adultos y Desarrollo. Evaluación participativa y educación popular de adultos en América Latina, IIZ/DVV, Institute for International Cooperation of the German Adult Education Association, núm. 44 (noviembre 1995), Bonn, Leppelt Druck GmbH, s/a.
Vaca, l., Evaluación educativa. Trayectoria y perspectivas, México, CIPAE, 1996.
Pérez, G., Elaboración de proyectos sociales: Casos prácticos, Madrid, Nacea, 1991.
Schmelkes, S. y J. Kalman, Educación de adultos: estado del arte. Hacia una estrategia de alfabetización para México, México, INEA, 1996.
Zimmermman, en: Fetterman, D., Empowerment evaluation: collaboration, action, research and a case example, 1998. Tomado de: http://www.aepro.org/inprint/conference/fetterman.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2004 REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir igual 4.0 .de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).