Formación ocupacional e inmigración. Un análisis antropológico sobre la construcción de la diferencia y sus implicaciones en las prácticas de intervención

Authors

  • María García-Cano Torrico Universidad de Granada Author

Keywords:

immigrants, Spanish state, non formal education, social construction

Abstract

The article presents/displays some reflective aspects on occupational formation programs directed to immigrant population in the Spanish State. I wonder myself on which are the symbolic and ideological matters that sublie and, in certain way, the way they give rise to the design, operation and implementation of the intervention practices, in the scope of the non formal education when they are targeted on a specific form to the group of immigrants.

From an anthropological perspective, I depart from the hypothesis that the cultural images that the social agents emit, those social agentes that set the programming, are a reflection of a social construction of the differences that favors and allows a configuration of the social inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María García-Cano Torrico, Universidad de Granada

    Departamento de Antropología y Trabajo Social. Laboratorio de Estudios Interculturales (Universidad de Granada). Correo electrónico: mgcano@ugr.es

References

BURNET, J., Anthropology and education. An annotated bibliographic guide. New Harven, HRAF press for the council on anthropology and education, 1974.

CAMILLERI, C., Antropología cultural y educación, UNESCO, Lusana, 1985.

CASEY, J., “Las políticas de inmigración: la regulación de admisión y la acción integradora”, en: GOMA, Rirad y Subirats, Joan, Políticas públicas en España. Contenidos, redes de actores y niveles de gobierno. Editorial Ariel, Barcelona, 1998, pp. 317-340.

COMISIÓN EUROPEA, Crecimiento, competitividad y empleo. Retos y pistas para entrar en el siglo XXI, Oficina de publicaciones oficiales de las comunidades europeas, Luxemburgo, 1994.

DELGADO, M., “Inmigración, etnicidad y derecho a la diferencia. La antropología y la intervención de ‘minorías culturales’ en contextos urbanos”, en: Checa, F. et al., Convivencia entre culturas. El fenómeno migratorio en España. Signatura Semos, Sevilla, 2000, pp. 119-149.

GARCÍA, F.J., “A qué nos referimos cuando hablamos de interculturalidad”, en: Pernia, F. et al., Inmigrantes. En la frontera de la ciudadanía, Cedma, Málaga, 2000, pp. 113-126.

GARCÍA, F., et al., Antropología de la educación, Eudema, Madrid, 1994. .“El racismo pensado. Análisis del conocimiento sobre aspectos racialistas de la construcción de la diferencia en profesionales de la educación”, en: García, et al., Lecturas para educación intercultural. Trotta, Madrid, 1999, pp. 129-168. “Reflexiones en diversos ámbitos de construcción de la diferencia”, en: García, et al., Lecturas para educación intercultural, Tritta, Madrid, 1999, pp. 15-46.

GREGORIO, C. Y FRANCE, A., “Intervención social con población inmigrante: esos ‘otros’ culturales”, en: Intervención psicosocial, 1999, vol. 8, núm. 2, pp. 163-175.

JAVALOY, F., “El nuevo racismo. Reflexiones de un psicólogo social”, en: Racisme. Xenofobia. Societat tancada. Fundación Rafael Campalans, Barcelona, 1993, pp. 71-89.

LUCAS de, J., Puertas que se cierran. Europa como fortaleza, Icaria, Barcelona, 1996.

NASH, M., “Construcción social de las mujeres extranjeras”, en: Roque, M.A., Mujer y migración en el mediterraneo occidental. Tradiciones, culturales y ciudadanía, Icaria, Barcelona, 2000, pp. 275-290.

ROSENTIEL, A., Education and anthropology. An annotated bibliography, Garland, Nueva York, 1977.

WALLERSTEIN, I., “Universalismo, racismo y sexismo. Tensiones ideológicas del capitalismo”, en: Balibar, E. y Wallerstein, I., Raza, nación y clase, Iepala, Madrid, 1991, pp. 49-61.

WAX, M.L., et al., Anthropological perspectivas on education, Basic books, Inc., Nueva York, 1971.

Downloads

Published

2003-01-01

Issue

Section

Artículos y ensayos

How to Cite

Formación ocupacional e inmigración. Un análisis antropológico sobre la construcción de la diferencia y sus implicaciones en las prácticas de intervención. (2003). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 25(2), 11-36. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/273