An approach to Primary Education for Youth and Adults in Santiago del Estero, Argentina

Authors

  • Raul Esteban Ithuralde Universidad Nacional de Santiago del Estero Author
  • Ana Dumrauf Universidad Nacional de La Plata Author

Keywords:

youth education, adult education, primary school for adults, teaching practice, school dropout

Abstract

This article presents some characteristics of primary education for youth and adults in Santiago del Estero: school and work trajectories, and how school staff describes their teaching practice. It also inquires about students’ previous school experiences, their reasons for entering these schools and what topics they would like to learn. As salient results, we find a strong commitment of the school teachers with their work. Despite their description of the students being based upon the latter’s deficiencies and their characterizing their working conditions as adverse, teachers are happy regarding their achievements, the learnings acquired in their work, and the bonds created with their students. Teachers identify the heterogeneity among students, but do not use this diversity as a vehicle for learning. They provide a series of reasons for students to drop out of school, many of them associated to state and society responsibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raul Esteban Ithuralde, Universidad Nacional de Santiago del Estero

    Investigador sobre enseñanza de las ciencias en la educación de jóvenes y adultos. Instituto de Estudios para el Desarrollo Social-Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales y de la Salud, Universidad Nacional de Santiago del Estero y CONICET. Argentina. CE: ithu19@gmail.com.

  • Ana Dumrauf, Universidad Nacional de La Plata

    Investigadora sobre educación en ciencias naturales, ambiente y salud: construcciones teóricas a partir de experiencias en contextos diversos; Instituto de Física de Líquidos y Sistemas Biológicos, Universidad Nacional de La Plata y CONICET. Argentina. CE: gdumrauf@fahce.unlp.edu.ar

References

Blazich, Susana; Guarino, Graciela; Gómez, Lorena y Pujalte Ibarra, Carmen (2012). Algunas aproximaciones a la educación primaria para jóvenes y adultos en la Provincia de Chaco. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 34 (1), 23-33.

Blazich, Susana y Ojeda, Mariana (2013). Concepciones y prácticas de los educadores de jóvenes y adultos de educación básica. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 35 (1), 43-53.

Bourdieu, Pierre (2012). La distinción. Buenos Aires: Taurus.

Brusilovsky, Silvia y Cabrera, María Eugenia (2008). Principios democráticos de la educación para adultos: su metamorfosis en los '90. Educación, Lenguaje y Sociedad, (5), 19-40.

Brusilovsky, Silvia y Cabrera, María Eugenia (2012). Pedagogías de la educación escolar de adultos: una realidad heterogénea. Pátzcuaro: CREFAL.

Cantero, Germán y Celman, Susana (1998). La gestión escolar en condiciones adversas, Informe Final de Investigación. Argentina: Universidad Nacional de Entre Ríos.

Chaves, Mariana (2005). Juventud negada y negativizada: representaciones y formaciones discursivas vigentes en la Argentina Contemporánea. Última Década, 23, 9-32.

Dargoltz, Raúl (2003). Hacha y Quebracho. Historia Ecológica y Social de Santiago del Estero. Santiago del Estero: V izozo Libros.

De la Fare, Mónica (2010). Principales ideas, discusiones y producciones en Educación de Jóvenes y Adultos en Argentina: aportes para una reconstrucción histórica. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación, DiNIECE.

DINIECE (2004). Censo Nacional Docente 2004. Resultados Definitivos. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.

DINIEE (2014). Censo Nacional del Personal de los Establecimientos Educativos. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Ezpeleta, Justa y Rockwell, Elsie (1983), Escuela y Clases subalternas. Cuadernos Políticos 37, 70-80.

Glaser, Barney y Straus, Anselm (1967). The discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.

Gobierno de Argentina (2006), Ley N° 26.206 Ley de Educación Nacional. Boletín Oficial de la República Argentina. Buenos Aires.

Grimson, Alejandro y Tenti Fanfani, Emilio (2014). Mitomanías de la educación argentina. Buenos Aires: Siglo XXI.

INDEC (2010). Censo Nacional de Población, Hogares y V ivienda. Buenos Aires: INDEC. https://www.indec.gov.ar/nivel4_default.asp?id_tema_1=2&id_tema_2=41&id_te ma_3=135

Infante, Claudia, et al. (2013). Narrando la vulnerabilidad escolar: performatividad, espacio y territorio. Literatura y Lingüística 27, 281-308.

Kurlat, Marcela (2007). Jóvenes con primaria incompleta en la búsqueda de una segunda chance educativa. Estudio de caso. Revista del IICE, 15 (25), 56-63.

Kurlat, Marcela (2014). “El “culto a las letras” en los procesos de alfabetización inicial de personas jóvenes y adultas. Un obstáculo en los caminos de escritura. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 36 (1), 58-90.

Llosa, Sandra (2017), Demandas educativas de jóvenes y adultos a lo largo de la vida: una perspectiva psicosocial. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 39 (1), 69-90.

Llosa, Sandra; Sirvent, María Teresa; Toubes, Amanda y Santos, Hilda (2001). La situación de la educación de jóvenes y adultos en la Argentina. Revista Brasileira de Educação 18, 22-34.

Margaría, Paulo y Schnyder, Celeste (2014). “Cuando el poder político necesita información”: notas sobre el vínculo política y policía en la Argentina reciente. Estudios. Revista del Centro de Estudios Avanzados. 32, 243-263.

Martínez, Ana Teresa (2012). De la noción de caudillo a la comprensión de un régimen. Trabajo y Sociedad, 15 (18), 345-348.

Michi, Norma (2012), Educación de adultos, educación popular, escuelas, alternativas. Cinco décadas de encuentros y desencuentros. En Finnegan, Florencia (comp.). Educación de jóvenes y adultos: políticas, instituciones y prácticas. Buenos Aires: Aique.

Rigal, Luis y Sirvent, María Teresa (2008), Metodología de la Investigación social y educativa: diferentes caminos de producción de conocimiento, Borrador (mimeo).

Rodríguez, Lidia (1996). Educación de Adultos y Actualidad. Algunos elementos para la reflexión. Revista del Instituto de Ciencias de la Educación 5 (8), 80-85.

Silveti, Jorge Luis (2013). La estructura productiva en la última etapa de hegemonía juarista 1995/2004. Saltalamacchia, Homero (comp). Política y ciudadanía en Santiago del Estero. Cuadernos de investigación /3. Santiago del Estero: ANPCyT. Torres, Rosa María (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 26 (1), 25-38.

Tranier, José (2013). La muerte en las aulas. Perfiles educativos, 142 (35), 167-185.

Vommaro, Gabriel (2006). Acá no conseguís nada si no estás en política. Los sectores populares y la participación en espacios barriales de sociabilidad política. Anuario de Estudios en Antropología Social. Argentina: Centro de Antropología Social-IDES, 161-178.

Downloads

Published

2024-10-08

Issue

Section

Investigaciones

How to Cite

An approach to Primary Education for Youth and Adults in Santiago del Estero, Argentina. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 41(1), 35-64. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/3