Coming back to the bases:

strategies on work training programs for vulnerable sectors

Authors

  • Enrique Pieck-Gochicoa Universidad Iberoamericana Author

Keywords:

adult education, non formal education, Training for work, training and poverty, social approach

Abstract

Government work training policies and programs come and go, approaches and strategies are subjected to discussion, the index of poverty remains, educational goals are not met, developing countries are trying to get better economical growth rates, and the actions of the organized civil society get marginal impacts. Meanwhile various population sectors do not have an appropriate work training programs that could offer them the knowhow and the abilities to obtain a better job in order to improve their life conditions. Our discussion is based on the existence of training courses that have had an important impact on these sectors due to their learning experience they have: naturally, the assessment criteria goes further from the productivity and efficacy notion stated on the economic paradigm. This essay is based on those strategies that has favored people to have access to the world of work, strengthened local economies and, transcended the communitarian level as well as generated new forms of participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Enrique Pieck-Gochicoa, Universidad Iberoamericana

    Académico investigador del Instituto de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación de la Universidad Iberoamericana. México. CE: enrique.pieck@ibero.mx

References

Acosta, C. M. (2012), “Las delicias de Dzitbalché: elaboración de mermeladas de frutas de la región”, en E. Pieck (coord.), En el camino… Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Camacho S, D. K. (2012), “Aulas Móviles. Un programa que acerca la capacitación a los municipios vulnerables”, en E. Pieck (coord..), En el camino... Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Castillo, M. (2012), “Historia de la gran familia del Icat Champotón y sus artífices del desarrollo: la importancia del capital social para la formación de emprendedores”, en E. Pieck (coord.), En el camino… Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Ortega, J. B. (2012), “Calzado Ocampo: un proyecto de emprendedurismo para jóvenes”, en E. Pieck (coord.), En el camino…. Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Pieck, E. (2012), “Entre caminos de la formación para el trabajo. Un relato”, en E. Pieck (coord.), En el camino… Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Suárez, R y E. Nelba (2012), “Especialidades multifuncionales: una apuesta de formación ante las demandas del mercado de trabajo”, en E. Pieck (coord.), En el camino…. Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Vielle, J. P. (1995), “El trabajador del sector informal como sujeto de la educación de adultos: un intento por redimensionar la categoría de ‘pobre’ en la perspectiva de una estrategia renovada de educación para el trabajo”, en E. Pieck y E. Aguado (coord.). Educación y Pobreza: de la desigualdad social a la equidad, México, UNICEF/El Colegio Mexiquense.

Villa, L. (2014), “Educación media superior, jóvenes y desigualdad de oportunidades”, en Innovación Educativa, núm. 64, vol. 14, enero-abril, pp. 33-46.

Zanatta, M. del C. (2012), “De la inercia en corte y confección a la innovación en moda y diseño”, en E. Pieck (coord.), En el camino…. Formación para el trabajo e inclusión. ¿Hacia dónde vamos?, México, UIA-ICAT.

Downloads

Published

2024-10-13

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

Coming back to the bases:: strategies on work training programs for vulnerable sectors. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 39(2), 84-98. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/35