Relationship between institutional analysis and curriculum

Tools to think about the formation of young restorers

Authors

  • Teresa de Jesús Negrete-Arteaga Universidad Pedagógica Nacional Author
  • Alejandra Pacheco-Rojas Author

Keywords:

educational intervention, curriculum design, adult education, discourse analysis, groups

Abstract

This article describes an Educational Intervention experience in the Manuel del Castillo Negrete National School of Conservation, Restoration and Museography (ENCRyM) of the National Institute of Anthropology and History (INAH), in Mexico City, between April, 2010 and March, 2005. The individuals involved in this experience were faculty members, students, administrators, and staff. This document eloquently describes the processes of diagnosis, the theoretical framework, methodology, and techniques used by the educational advisers. It also recounts the work of the community to define the profile of the new conservators through a “curricular web” design that captures experiences, analyzes academic practices, and explores the culture of the institution. This curricular approach acts as a counterweight to curriculum design models based exclusively on highly specialized work and a technical and experimental approach, common in bureaucratic institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Teresa de Jesús Negrete-Arteaga, Universidad Pedagógica Nacional

    Docente e investigadora de la Universidad Pedagógica Nacional. Responsable en México del Proyecto Internacional investigación e Intervención Educativa Comparada México-España-Argentina (MEXESPARG). México. CE: denuevotere@gmail.com

  • Alejandra Pacheco-Rojas

    Investigadora del Proyecto Internacional Investigación e Intervención Educativa Comparada México-España-Argentina. México. CE: pachecorojasalejandra@gmail.com

References

Brailovsky, D. (2012), “Luces resplandecientes. Presencia, imagen y figura de un maestro en el paisaje escolar”, en G. Frigerio y G. Diker (comps.), Educar: (sobre) impresiones estéticas, Entre Ríos, Argentina, Fundación Hendija.

Deleuze, G. (2016), Conversaciones 1972-1990, Valencia, Pre-Textos.

Fernández, A. M. (2007), Las lógicas colectivas. Imaginarios, cuerpos y multiplicidades, Buenos Aires, Biblos.

Fernández, A. M. (2013), Jóvenes de vidas grises. Psicoanálisis y Biopolíticas, Buenos Aires, Nueva Visión.

Kaës, R. (2006), “Un grupo en el garguero. Ensayo de representación de un grupo interno”, en R. Kaës, A. M. Fernández y J. Mercado V., Entre lo uno y lo múltiple, Guadalajara, México, Universidad de Guadalajara.

Kononovich, B. y O. Saidón (1991), La escena institucional, Buenos Aires, Lugar Editorial.

Larrosa, J. (2009), “Experiencia y alteridad en educación”, en C. Skliar y J. Larrosa (comp.) Experiencia y alteridad en educación, Rosario, Argentina, Homo sapiens Ediciones.

Larrosa, J. (2006), “Sobre la experiencia”, en Aloma, núm. 19, pp. 87-112.

Rancière, J. (2012), “Pensar entre disciplinas”, en G. Frigerio y G. Diker (comps.), Educar: (sobre) impresiones estéticas, Entre Ríos, Argentina, Fundación Hendija.

Remedi, E. (2015), “Un lugar incómodo. Algunas Reflexiones en torno a la intervención educativa”, en E.T. Ronzón y J. Carbajal R., Políticas de la subjetividad e investigación educativa, México, Balam.

Zygouris, R. (2005), Pulsiones de vida, Buenos Aires, Argentina, E. Portezuelo.

Downloads

Published

2024-10-13

Issue

Section

Contrapunto

How to Cite

Relationship between institutional analysis and curriculum: Tools to think about the formation of young restorers. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 39(2), 129-142. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/37