Desire and training in social development

Authors

  • Beatriz Ramírez-Grajeda UAM Author

Keywords:

wish, formation, identity, signification, social action

Abstract

This work is product of the discussion with a group of academics interested in the Cornelius Castoriadis’ contributions and at the elucidation of different social problems. This essay proposes to recognize the importance the concepts adopted in order to understand the world and the implications that they have in the way to thinking the human action in his social context.

The notion of subject as social action, capable of instituting and transforming the world is sustained in here; facts not exempt of history, conscience and will.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Beatriz Ramírez-Grajeda, UAM

    Docente investigadora del Departamento de Educación y Comunicación de la UAM Xochimilco, Doctora en Ciencias Sociales, Responsable del programa Tiempo y Formación, Trayectorias de la Condición Humana, integrante del Seminario Interinstitucional Cultura Educación e Imaginario Social. CE: bgrajeda@correo.xoc.uam.mx

References

Castoriadis, C. (2005), “Para sí mismo y subjetividad”, en Le Moigne Jean-Louis Serge Proulx, En torno a Edgar Morin. Argumentos para un método [Coloquio de Cerisy], México, Biblioteca Universidad Veracruzana, pp. 189-203.

Castoriadis, C. (2007 [1975]), La institución imaginaria de la sociedad, Buenos Aires, Ensayos Tusquets editores.

Castoriadis, C. (1989 [1975]), La institución imaginaria de la sociedad 2, Buenos Aires, Tusquets editores.

Freud, S. (1976a [1930]), “El malestar en la cultura”, en Obras completas, Vol. XXI, Buenos Aires, Amorrortu Editores.

Freud, S. (1976b [1915]), “Lo inconsciente”, en Obras completas, Vol. XIV, Buenos Aires, Amorrortu Editores.

Freud, S. (1976c [1915]), “La represión”, en Obras completas, Vol. XIV, Buenos Aires, Amorrortu Editores.

Freud, S. (1976d [1915]), “Pulsiones y destinos de pulsión”, en Obras completas, Vol. XIV, Buenos Aires, Amorrortu Editores.

Gadamer, H. G. (2001), Verdad y método, Salamanca, Ediciones Sígueme.

Kaufman, P. [dir.] (1996), Elementos para una enciclopedia del psicoanálisis. El aporte Freudiano, Buenos Aires, Paidós.

Lyotard, J.F. (1979), Discurso y Figura, Barcelona, Gustavo Gil.

Ramírez G., B. (2009), “La formación en un mundo de tiempos múltiples”, en Ide@sCONCYTEG, núm. 45, año 4, 9 de marzo del 2009.

Ramírez G., B. (2011), “Elección de carrera: convocatoria y tiempo personal”, en L. Murga M. (coord.), Lugar y proyecto de la orientación educativa. Reflexiones en la contemporaneidad, México, UPN.

Wallerstein, I. (1998), “El invento de las realidades del tiempo espacio: hacia una comprensión de nuestros sistemas históricos”, en Impensar las ciencias sociales, México, Siglo XXI, CEICH.

Downloads

Published

2024-10-15

Issue

Section

Contrapunto

How to Cite

Desire and training in social development. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 38(1), 71-84. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/64