Cultural capital and cultural consumption in the first year of university studies

Authors

  • José Luis Suárez-Domínguez Universidad Veracruzana Author
  • José Fernando Alarcón-González Universidad Veracruzana Author

Keywords:

academic disciplines, students, cultural practices, university

Abstract

University is a space in which different socialization processes, assessments of social world and academia, as well as constructions on the importance of the dynamics of cultural consumption of students converge. Academic disciplines to which students are incorporated regulate these dynamics of cultural consumption, making the cultural capital that used to define them, a variable with a less explanatory power in the first year of university studies. Thus, while some disciplines highly value cultural consumption, others give it a peripheral importance to it or move it into a more external space with respect to the University. In this sense, the cultural offering of the city, as well as the dominance that the consumption of the so-called popular culture, has become the main contexts in which students invest part of their time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Luis Suárez-Domínguez, Universidad Veracruzana

    Investigador del Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana y académico en los programas de maestría y doctorado del mismo instituto. México. CE: lsuarez@uv.mx , referaturm04@hotmail.com

  • José Fernando Alarcón-González, Universidad Veracruzana

    Académico en la Universidad Veracruzana, adscrito a la Facultad de Idiomas. Estudiante del programa de Doctorado en Investigación Educativa del Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana. México. CE: falarcon@uv.mx , joefer_72@yahoo.com

References

Baudelot, C. y R. Establet (1981), La escuela capitalista en Francia, México, Siglo XXI.

Becher, T. (1997), Tribus y territorios académicos, Barcelona, España, Gedisa.

Berger, P y T. Luckman (1972), La construcción social de la realidad, Argentina, Amorrortu.

Bourdieu, P. (1987), “Los tres estados del capital cultural” (trad. M. Landesmann), en Sociológica, núm. 5, vol. 2, pp. 11-17.

Bourdieu, P. (1995), Respuestas. Por una Antropología Reflexiva, México, Grijalbo.

Bourdieu, P. y J. Passeron (1985), Los Herederos, México, Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (2008), Homo academicus, México, Siglo XXI Editores.

Bouza, F. (1998), “Cultura popular”, en S. Giner, E. Lamo y C. Torres (eds.), Diccionario de Sociología, Madrid, Alianza.

Chain, R. y N. Jácome (2007), Perfil de ingreso y trayectoria escolar en la Universidad, México, Universidad Veracruzana.

Clark, B. (1991), El sistema de educación superior, México, Nueva Imagen/UAM-A.

Desmet, H. y J.P. Pourtois (1993), Prédire, Comprendre la Trajectoire Scolaire, Paris Presses Universitaires de France.

De Garay, A. (2004), Integración de los jóvenes en el sistema universitario, México, Pomares.

Eco, U. (1993), Apocalípticos e integrados, Barcelona, Lumen.

García, N. (coord.) (1992), El consumo cultural en México, México, CONACULTA.

Grediaga, R. (2000), Profesión académica: disciplinas y organizaciones, México, ANUIES.

Guzmán, C. (2002), “Reflexiones en torno a la condición estudiantil en los noventa: los aportes de la sociología francesa”, en Perfiles Educativos, núm. 98, vol. XXIV, pp. 38-56.

Guzmán, C. y C. Saucedo (2007), La voz de los estudiantes, México, Ediciones Pomares.

Guzmán C. y O. Serrano (2011), Las puertas del ingreso a la educación superior: el caso del concurso de selección a la licenciatura de la UNAM. Revista de la Educación Superior, núm. 157, vol. XL, pp. 31-53.

Lobeto, C. (2000), “Cultura popular: hacia una redefinición”, en R. Reyes (dir.), Diccionario crítico de ciencias sociales, Madrid, Universidad Complutense.

Martín, A. (2009), Perspectivas teóricas en torno a la sociología de la cultura, Madrid, Editorial Dykinson.

México, Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Educación Superior (ANUIES) (2011), Anuarios Estadísticos, México, autor.

México, Instituto Nacional de Geografía y Estadística (2002), Anuario Estadístico de los Estados Unidos Mexicanos, México, autor.

Miller, D. (2007), Trayectorias escolares universitarias e institucionalización del PRONABES en la UAM. Tesis doctoral, México, FLACSO.

Molina, A. et al. (2012), Uso del tiempo y consumo cultural de los estudiantes universitarios, México, ANUIES.

Morin, E. (2003), Introducción al pensamiento complejo, España, Gedisa.

Morin, E. (2007), El método, La identidad humana, España, Cátedra.

Piaget, J. (1970), Psicología y epistemología, México, Argentina.

Storey, J. (2002), Teoría y cultura popular, Barcelona, Octaedro, EUB.

Suárez, J. (2012), La integración de estudiantes universitarios en el primer año de estudios en la Universidad Veracruzana. Tesis doctoral, México, UAM-A.

Tinto, V. (1987), El abandono de los estudios superiores. Una perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento, México, UNAM, ANUIES.

Torenbeek, M. et al. (2010), The effect of the fit between secondary and university education on first year achievement, Netherlands, University of Groningen.

Velasco, H. M. (1992), “Los significados de la cultura y los significados de pueblo. Una historia inacabada”, en Revista española de Investigaciones Sociológicas, núm. 60, pp. 7-26.

Wallerstein, I. (996), Abrir las ciencias sociales, México, Siglo XXI.

Weiss, E. (coord.) (2012), Jóvenes y bachillerato, México, ANUIES.

Downloads

Published

2024-10-15

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

Cultural capital and cultural consumption in the first year of university studies. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 37(1), 43-62. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/76