Cultural capital and cultural consumption in the first year of university studies
Keywords:
academic disciplines, students, cultural practices, universityAbstract
University is a space in which different socialization processes, assessments of social world and academia, as well as constructions on the importance of the dynamics of cultural consumption of students converge. Academic disciplines to which students are incorporated regulate these dynamics of cultural consumption, making the cultural capital that used to define them, a variable with a less explanatory power in the first year of university studies. Thus, while some disciplines highly value cultural consumption, others give it a peripheral importance to it or move it into a more external space with respect to the University. In this sense, the cultural offering of the city, as well as the dominance that the consumption of the so-called popular culture, has become the main contexts in which students invest part of their time.
Downloads
References
Baudelot, C. y R. Establet (1981), La escuela capitalista en Francia, México, Siglo XXI.
Becher, T. (1997), Tribus y territorios académicos, Barcelona, España, Gedisa.
Berger, P y T. Luckman (1972), La construcción social de la realidad, Argentina, Amorrortu.
Bourdieu, P. (1987), “Los tres estados del capital cultural” (trad. M. Landesmann), en Sociológica, núm. 5, vol. 2, pp. 11-17.
Bourdieu, P. (1995), Respuestas. Por una Antropología Reflexiva, México, Grijalbo.
Bourdieu, P. y J. Passeron (1985), Los Herederos, México, Siglo XXI Editores.
Bourdieu, P. (2008), Homo academicus, México, Siglo XXI Editores.
Bouza, F. (1998), “Cultura popular”, en S. Giner, E. Lamo y C. Torres (eds.), Diccionario de Sociología, Madrid, Alianza.
Chain, R. y N. Jácome (2007), Perfil de ingreso y trayectoria escolar en la Universidad, México, Universidad Veracruzana.
Clark, B. (1991), El sistema de educación superior, México, Nueva Imagen/UAM-A.
Desmet, H. y J.P. Pourtois (1993), Prédire, Comprendre la Trajectoire Scolaire, Paris Presses Universitaires de France.
De Garay, A. (2004), Integración de los jóvenes en el sistema universitario, México, Pomares.
Eco, U. (1993), Apocalípticos e integrados, Barcelona, Lumen.
García, N. (coord.) (1992), El consumo cultural en México, México, CONACULTA.
Grediaga, R. (2000), Profesión académica: disciplinas y organizaciones, México, ANUIES.
Guzmán, C. (2002), “Reflexiones en torno a la condición estudiantil en los noventa: los aportes de la sociología francesa”, en Perfiles Educativos, núm. 98, vol. XXIV, pp. 38-56.
Guzmán, C. y C. Saucedo (2007), La voz de los estudiantes, México, Ediciones Pomares.
Guzmán C. y O. Serrano (2011), Las puertas del ingreso a la educación superior: el caso del concurso de selección a la licenciatura de la UNAM. Revista de la Educación Superior, núm. 157, vol. XL, pp. 31-53.
Lobeto, C. (2000), “Cultura popular: hacia una redefinición”, en R. Reyes (dir.), Diccionario crítico de ciencias sociales, Madrid, Universidad Complutense.
Martín, A. (2009), Perspectivas teóricas en torno a la sociología de la cultura, Madrid, Editorial Dykinson.
México, Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Educación Superior (ANUIES) (2011), Anuarios Estadísticos, México, autor.
México, Instituto Nacional de Geografía y Estadística (2002), Anuario Estadístico de los Estados Unidos Mexicanos, México, autor.
Miller, D. (2007), Trayectorias escolares universitarias e institucionalización del PRONABES en la UAM. Tesis doctoral, México, FLACSO.
Molina, A. et al. (2012), Uso del tiempo y consumo cultural de los estudiantes universitarios, México, ANUIES.
Morin, E. (2003), Introducción al pensamiento complejo, España, Gedisa.
Morin, E. (2007), El método, La identidad humana, España, Cátedra.
Piaget, J. (1970), Psicología y epistemología, México, Argentina.
Storey, J. (2002), Teoría y cultura popular, Barcelona, Octaedro, EUB.
Suárez, J. (2012), La integración de estudiantes universitarios en el primer año de estudios en la Universidad Veracruzana. Tesis doctoral, México, UAM-A.
Tinto, V. (1987), El abandono de los estudios superiores. Una perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento, México, UNAM, ANUIES.
Torenbeek, M. et al. (2010), The effect of the fit between secondary and university education on first year achievement, Netherlands, University of Groningen.
Velasco, H. M. (1992), “Los significados de la cultura y los significados de pueblo. Una historia inacabada”, en Revista española de Investigaciones Sociológicas, núm. 60, pp. 7-26.
Wallerstein, I. (996), Abrir las ciencias sociales, México, Siglo XXI.
Weiss, E. (coord.) (2012), Jóvenes y bachillerato, México, ANUIES.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION PARA ADULTOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir igual 4.0 .de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).