Environmental education in the Technical High School System. A critical analysis

Authors

  • Laura Odila Bello-Benavides Dirección General de Educación Media Superior Author
  • Gerardo Alatorre-Frenk Universidad Veracruzana Author
  • Édgar J. González-Gaudiano Universidad Veracruzana Author

Keywords:

environmental education, curriculum, competences, content analysis, speech analysis

Abstract

This paper presents an analysis of the way environmental issues have been incorporated in the curriculum of the Technical High School System (THS). Specifically, we want to analyze form which pedagogical approach the environmental dimension has been integrated in the curriculum and to which theoretical basis of EE is adopted in THS and how the environmental dimension is addressed in the curriculum.

The document has two sections. The first one describes some characteristics of THS, its location in the national education system and the educational and pedagogical aspects that characterize it. In the second section, we present the methodological approach, the categories of analysis and the analysis itself. We dedicate special attention to epistemological and pedagogical assumptions from which the EE has been approached. Finally, the results and some conclusions derived thereof are shown.

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Author Biographies

  • Laura Odila Bello-Benavides, Dirección General de Educación Media Superior

    Docente investigadora de la Dirección General de Educación Media Superior (DGETI). Miembro de la Academia Estatal de Investigación y Desarrollo Tecnológico de la DGETI en el Estado de Veracruz. Doctorante en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana. México. CE: laura_bello310@hotmail.com

  • Gerardo Alatorre-Frenk, Universidad Veracruzana

    Investigador docente en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana en el área de educación para la sustentabilidad. Miembro fundador del Grupo de Estudios Ambientales, A.C. México. CE: geralatorre@gmail.com

  • Édgar J. González-Gaudiano, Universidad Veracruzana

    Director del Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana. Su actual investigación se inscribe en la línea de las representaciones sociales de cambio climático, vulnerabilidad, riesgo y resiliencia social. México. CE: egonzalezgaudiano@gmail.com

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Published

2024-10-13

Issue

Section

Exploraciones

How to Cite

Environmental education in the Technical High School System. A critical analysis. (2024). REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS , 39(1), 112-129. https://rieda.crefal.edu.mx/index.php/rieda/article/view/46