¿Volver a la educación fundamental? Segunda parte: La agenda fundacional
Keywords:
School of Pátzcuaro, fundamental education, local sustainable development education, alternative education, intercultural education, education for the democracy and the human rights, CREFAL, original mandatesAbstract
The present article, the second out of three, is dedicated to analyze the pedagogical approach created by a network of Latin- American educators associated to CREFAL. This approach was called by those educators and by UNESCO fundamental education. The paper focused on analyzing the conception of educational field, called by them and by UNESCO fundamental education. Their thinking of that network had a humanist approach oriented to the promotion of human rights, dignity and education for all. One of the main purposes of those pedagogues was a quest for a new education. An education which were not school and teacher centered but also based on social networks and interdisciplinary teams aimed at promoting human development. A pedagogical approach which were not only childcentered but also centered on youngster and adults. This new education should be developed at local level taking into consideration geographical, social, historical and cultural context. Fundamental education placed special emphasis on communitarian, participative, and intercultural matters. That innovative movement of the 50s peacefully hoped for a democratic world in peace with justice and freedom which constituted the very first original
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir igual 4.0 .de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).