¿Volver a la educación fundamental? Notas para una arqueología de los mandatos fundacionales del CREFAL
Primera parte: la apasionante osadía de la escuela de Pátzcuaro
Keywords:
Patzcuaro’s School, fundamental education, education for peace, education for sustainable local development, CREFAL policiesAbstract
The question in order to return to the fundamental education –educative paradigm promoted by CREFAL in the 50´s within the framework of the UN and the risk of another world war, is posed and promoted in a recalling institutional context of its pedagogical tradition as an opportunity to return to the original mandate, within the present scenery of uncertainty and danger to the word peace.
The existence of an original school of pedagogical thought is postulated the kind of school that CREFAL had as its main activity in those years. This is the first out of three articles which introduces to the thought of this school showing its general policies of its political critic to the 21st society, its similarities and differences compared to those ones that UNESCO have on fundamental education and its commitments on sustainable local development.
In the following articles we will introduce a humanistic content which will form the agenda of the founders and will be deepened in the theorical and methodological lines of thought that conformed their platform of action in Latin America, with radical orientation to values as peace, freedom, social justice, diversity and the human dignity.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 REVISTA INTERAMERICANA DE EDUCACION DE ADULTOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Política propuesta para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir igual 4.0 .de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (vea The Effect of Open Access).